Annonse

- De låter som en blanding av raske trikker og hissige vepser. Formel E er ikke bare en global og elektrisk racingserie. Den er en katalysator for innovasjon i bilindustrien, skriver Elbilforeningens Rune Hole.

Foran avslutningsløpene i London i helgen (2.-3. juli) står kampen om sammenlagtseieren mellom Sebastien Buemi for Renault e.dams og Lucas di Grassi for ABT Schaeffler Audi Sport.

Kun ett fattig poeng skiller de to førerene fra hverandre, med Di Grassi i ledelsen. I Team- mesterskapet leder Renault e.dams med 11 poeng foran ABT Schaeffler Audi Sport. Her blir det høy spenning til siste slutt.

Elbil.no ble invitert til å ta fenomenet i nærmere øyesyn av seriens eksklusive dekkpartner, Michelin, på deres «hjemmebane» midt i Paris, 23. april.

Tilfeldig prinsemøte

Banen i Paris omkranser Napoleons grav og hele Les Invalides. Dette er ikke bare første gang Formel E er i Paris. Det er også første gang det er racing i Paris i nyere tid, over hundre år etter verdens første billøp, Paris-to-Rouen, startet fra byen.

Dette stort for alle involverte, det er stort for FIA, som har sitt hovedkvarter i Paris, og ikke minst: Dette er stort for Frankrike, hvor motorsport nærmest ble oppfunnet.

Vi går til Les Invalides, og når vi nærmer oss banen tetner det seg med folk i gatene, og en og annen frustrert bilist må finne seg nye ruter til sitt mål. Det står noen få vakter ved veisperringene rundt omkring, og noen beredskapstropper kan skimtes på enkelte hustak, men utover det er det lite synlig politi.

Alle 20.000 billetter utsolgt, i tillegg samler det seg mange billettløse tilskuere på utsiden av sperringene rundt banen, hvor man også kan få glimt av racingen.

Vel inne på banens VIP-område skumper jeg borti Prins Albert av Monaco og ramler ned i en sofa ved siden av Paul Watson fra Greenpeace. Dette er åpenbart også en arena for å se og bli sett.

Slår ikke ut på Richters skala

Det var helt bevisst at alle løp skulle legges til bysentrum, og ikke racerbaner. Tanken bak dette er at racingen kommer til publikum. Det reduserer transportbehovet for publikum, og gir hvert løp en helt unik ramme.

Løpet får en synlighet og en tilgjengelighet som ellers hadde vært utenkelig. FIA har tidligere forsøkt å arrangere billøp i Paris, bl.a. med Formel 1, men det har ikke vært mulig.

Formel E gjør unna hele arrangementet på en dag, og representerer en viktig og politisk ønsket utvikling innen bilteknologi og transport. Mangelen på støy og utslipp har vært kritisert av mange racingfans, men nettopp det at støyen ikke slår ut på Richters skala gjør at mange byadministrasjoner ser positivt på å ha et slikt arrangement.

At det ikke er lyd er for øvrig en myte. Støynivået fra bilene er på rundt 80dB. Det er det samme lydnivå som fra en personbil som kjører i 110 km/t, men høres definitivt annerledes ut.

Formel E bilen avgir en distinkt lyd, en slags blanding av rask trikk og hissig veps.

Publikumsstemmer gir FanBoost

Publikumsinvolvering står sentralt, og gjennom sosiale medier kan fans og tilskuere stemme frem 3 favoritter inntil 6 minutter inn i løpet. De 3 førerne med flest stemmer får «FanBoost». Med dette gis de utvalgte førerne en kortvarig effektøkning opp mot 200kW, som de kan bruke etter ønske, f.eks. i et forbikjøringsforsøk.

På denne måten påvirker publikum styrkeforholdet til en viss grad mellom konkurrentene på banen.

Det er også en arena for Virtual Racing, som er en rekke av Formel E racingsimulatorer med software aktuell for dagen.

Her kjører vinneren av en publikumsturnering finale mot Formel E-førerne i forkant av det virkelige racet, og det hele overføres på storskjermer.

Formel E har vunnet flere priser for sin innovative og inkluderende publikumsstrategi.

Jaguar blir med neste år

Til første sesong måtte alle team kjøre like biler. Den tekniske plattformen ble levert av Renault. Chassis ble levert av den italienske racingspesialisten Dallara, batteripakkene leveres fra Williams Advanced Engineering, og bilene ferdigstilles av det franske selskapet Spark Racing Technology.

Bilene ruller på helt like racingdekk fra Michelin, som skal takle både tørt og vått føre. Formel E er inne i sin andre sesong.

Nå er flere fabrikanter med, bl.a. Audi/VW, Mahindra, DS (Citroen) og Venturi. Jaguar blir med fra neste år.

BMWi er ikke med som konkurrent, men er involvert som bilpartner til ulike løpsfunksjoner, som safety car, legebil og lignende.

Concept One fra Rimac Automobili var brukt som «Race Director»-bil første sesong.

Batteripakke som i Nissan LEAF

Mens det i 2014/2015-sesongen var like biler for alle team, fikk teamene lov til å utvikle egne løsninger for motor, inverter, girsystem og bakre hjuloppheng til denne sesongen (2015/2016).

– Fortsatt må chassis, karosseri, dekk og batteri være det samme for alle. Derfor ser bilene veldig like ut, både sammenliknet med hverandre, og med forrige sesong. Dette er helt bevisst for å stimulere til utvikling av drivlinjer, samt forhindre at teamene bruker store ressurser på aerodynamikk og andre «ikke-elbil-spesifikke» racing-komponenter, sier Alejandro Agag, seriens grunnlegger og direktør.

Etter hvert vil teamene også kunne utvikle egne batterier, men det er først planlagt tillatt etter 4. sesong. Pr. i dag er batteriene på 28kWh, altså tilsvarende oppgraderte Nissan LEAF, og veier ca. 330 kg.
Bilene skal veie 888 kg. inklusive fører. Toppfart er 225 km/t, og 0-100 gjøres unna på 3 sekunder.

Jaques Villeneuve ga opp

Når bilene er så like, og teamene har samme kostnadstak i sine budsjetter, så blir disposisjonene til hver enkelt mye mer avgjørende for resultatet. Tett racing fullspekket med førerprestasjoner og taktikk.
blogg 20160701 FormelE 7 800Formel E bilene er notorisk vanskelige å kjøre, og banene er krevende.

Førere er gjerne vant til å hente ut mye informasjon fra motorens støy og vibrasjon, og flere har beskrevet det som at de kjører med en sans mindre.

I tillegg må energien disponeres smart, kjørestil må tilpasses kontinuerlig for både optimal energiutnyttelse og best rundetid.

Samtidig er det interessant, ikke minst for førerne, at dette er en racingserie hvor man jobber med å øke hastighetene, mens det i andre racingserier ofte gjøres grep for å redusere farten.

Flere av stjernene fra Formel 1 har ikke klart å henge med i Formel E. Tidligere F1 verdensmester Jaques Villeneuve ga eksempelvis opp etter tre løp uten poeng denne sesongen.

Inspirerer til utslippsfri kjøring

Motorsport har aldri vært en stor ting i Norge. Det er flere årsaker til det, men viktigst er kanskje det faktum at vi er et lite land uten en profilert bilindustri.

Av samme årsak kan det være lett for oss nordmenn å glemme at motorsport engasjerer enorme folkemengder over hele verden, og bidrar til å skape generelle oppfatninger av hva som er det optimale innenfor kjøretøy og tilhørende teknologi.

Vi skal derfor ikke ta lett på hva slags betydning et arrangement som Formel E kan ha for miljøet på sikt. Ikke alene fordi racingen er utslippsfri, men fordi det kan inspirere millioner til å selv kjøre utslippsfritt.

Eller som Formel E-administrasjonen sier: «Formel E er ikke bare en global racing serie; det er en katalysator for teknologisk innovasjon i bilindustrien».

BAKGRUNN: Formel E-serien

  • Formel E arrangeres i sentrum av byer som Buenos Aires, Beijing, Mexico City og Paris. Sesongen løper fra høst til sommer.
  • Formel E-sirkuset utgjøres av 9 team, 18 førere og 36 løpsbiler. Gjennom årets sesong er serien innom 9 byer over 4 kontinenter, med 10 løp totalt.
  • Sesongen avsluttes med en «double-header», to løp over to dager, i London i helgen. Trening, kvalifisering og race skjer i løpet av samme dag. Selve løpet varer en knapp time, og førerne bytter bil en gang i løpet av racet.
  • Det kjøres med 200 kW effekt under kvalifisering. I løpet er effekten begrenset til 170kW.
    Formel E har tiltrukket seg stjerner fra Formel 1 som Jarno Trulli, Alain (Team-sjef for Renault e.dams) og sønnen Nico Prost (fører), Nick Heidfeld, Nelson Piquet jr., Bruno Senna, Jaques Villeneuve m.fl.