Nye Nissan LEAF settes opp mot de fire tøffe konkurrentene Opel Ampera-e, Volkswagen e-Golf, Hyundai IONIQ og BMW i3 i vår første store vintertest. Turen går til fjells.

Vi har gjort en lang rekke tester og prøvekjøringer de siste årene. Trippeltesten i fjor vår var den så langt største, før vi topper den her.

Årsaken er at mange naturlig nok lurer på hvor godt de ulike elbilene står seg i vinterkulda i direkte sammenligning.

Derfor har vi prioritert ressurser til å se på dette.

Underveis skal vi sammenligne strømforbruk på både motorvei og landevei, og vi skal ta de fem kompakte elbilene til fjells. Det blir ikke minst sammenligning av hurtigladehastighet, og vi skal teste forskjellen på rekkevidde med kald og varm batteripakke.

En utfordring med sistnevnte disiplin er at elbiler flest dessverre ikke har dedikert temperaturmåler for batteripakken i instrumentpanelet, men så lenge elbilene sammenlignes direkte bør det uansett gi rom for noen konklusjoner.

Med tilleggsdisipliner, som blant annet inkluderer videoopptak til fjells, blir det gjerne et par hundre kilometer til oppå de 500.

Derfor valgte vi disse fem

Nye Nissan LEAF danner nyhetsrammen rundt denne testen, som Norges mest solgte elbilmodell gjennom de siste drøyt seks årene.

  • Opel Ampera-e er plukket ut fordi den er den desiderte rekkeviddesjefen
  • Volkswagen e-Golf som Norges mest solgte personbilmodell i fjor
  • Hyundai IONIQ har vist seg som den mest energieffektive av dem alle
  • BMW i3 er den mest dedikert bygde elbilmodellen i utvalget, men har minst batterikapasitet og vil trenge flere ladepauser. Den var også nest mest solgte personbil overall i fjor.

Renault Zoe kunne absolutt vært aktuell i testfølget, på grunn av sin solide batteripakke (41 kWh) men ble utelatt på grunn av mangelen på DC-hurtiglading. Vi testet den dessuten på vinterføre i fjor vinter, og det er kommet indikasjoner på at en facelift nå vil inkludere Combo/CCS-hurtiglading.

Da vil i så fall gjøre Zoe til en enda mer komplett elbil, i og med at den allerede har markedets mest robuste AC-lading (22 kW).

Kia Soul kunne også vært valgt ut, men til syvende og sist ble utvalget bestemt av tilgjengelige testressurser og logistikk. Soul var dessuten med på den store testen i fjor vår.

Testlaget

Denne testen er gjort på initiativ fra Norsk elbilforening og i samarbeid med Teknisk Ukeblad (som trekker sine uavhengige konklusjoner).

Testansvarlig fra Norsk elbilforenings side er Ståle Frydenlund, som har testet det meste av elbiler og ladbare hybrider de siste årene.

Med på laget er Øyvind Lunde, som styremedlem i Norsk elbilforening, elbilist siden tidlig 2000-tall og far til Lundetesten og Hulda Tronstad som jobber med alt fra elsykler til elektriske anleggsmaskiner i hverdagen.