EL10001Vi har mottatt et gledens budskap fra Statens vegvesen. Endelig kan det bli fart i registreringen av elbiler. Ikke mindre enn 12 år etter at EL-skiltene kom.

For dem som har vært i bransjen og solgt noen hundretalls elbiler, har det vært en frustrerende opplevelse hver gang å måtte møte opp på trafikkstasjonen for registrering av kjøretøyet og uthenting av skilt. Inntil nå har det vært slik for alle elbilene.

Forhandlerne av vanlige biler har i lang tid vært heldigere. Det elektroniske systemet Autoreg tilrettelegger for registrering av nye og brukte kjøretøy. Skal du ha bilskilt uten EL-bokstaver, kan du sette deg ned ved datamaskinen og enkelt ordne biffen.

Nå har vi fått melding om at det i april blir tilgjengelig en ny versjon av Autoreg, også tilrettelagt for registrering av elbiler med EL-kjennemerker. I brevet fra 31.mars 2011 forteller Statens vegvesen at «forhandlere av elbiler, i stedet for å gjennomføre registreringen på en trafikkstasjon, kan benytte Autoreg i forbindelse med registrering og omregistrering».

EL-skiltVi ser ingen grunn til å harselere over dette. Nyheten er super. Den viser at Statens vegvesen også har forberedt seg på at det framover kommer store mengder elbiler.

Som en kuriositet viser vi et bilde av den første elbilen som fikk EL-skilt. Rettere sagt én av de to første. Den ble registrert sammen med EL10000 som også var en Kewet. Men generalsekretær i Elbilforeningen, Rune Haaland, syntes den gangen i 1999 at EL10001 var det kuleste nummeret. Det er Odd Einar Dørum som var samferdselsministeren som fortjener æren for de elektriske skiltene.

Ved siden av står EL11000. Den tusende elbilen med EL-skilt ble også feira. Ja, det var samferdsels-ministeren den gang, Torhild Skogsholm, som overleverte den til kunden. Vi snakker da 2005. Hvordan den ble registrert? Jo, det var etter å ha stått i den laaange køen på Trafikkstasjonen på Risløkka. Men nå er det slutt på køståing bare fordi du skal ha elbil. Hurra!