Hopp til innhold

Prøvekjøring: Første tur med Volkswagen e-Golf

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen kommer snart med sin andre elbil, bare måneder etter lille e-up! Førsteinntrykket er positivt.

BERLIN (elbil.no): e-Golfen kommer på norske veier i juni, og har allerede tatt markedet med storm.

Mandag var antall signerte kontrakter kommet opp i 967, mens alle de 65 autoriserte forhandlerne totalt hadde registrert 1.686 bestillinger. e-golf har dermed stått for et aldri så lite jordskjelv i elbilmarkedet, og interessen overgår de heftigste ambisjoner hos importøren Møller Gruppen. Ikke for det: Lille e-up! har, etter en god start mot slutten av fjoråret, også bitt godt fra seg så langt i år: 2.064 bestillinger. 1.767 av disse er solgt til kunder.

Elektrisk 40-årsjubileum

29. mars 1974 trillet den aller første Golfen av samlebåndet. – Golf har 40-årsjubileum, og den største nyheten for oss er e-Golf. Den er en viktig bil for oss, sier produktsjef for Golf-serien hos Møller Gruppen, Jan Tore Kopperud. Han gleder seg imidlertid ikke bare over e-Golfen. I løpet av høsten kommer også Golf GTE, som er en ladehybrid med 1,4-liters bensinturbomotor, elmotor og en batteripakke på 8,8 kWh. Denne skal klare 50 kilometer på strøm, og bygges over samme lest som Audi A3 e-tron. Maksrekkevidden for e-Golf er oppgitt til 190 kilometer. – Dette er ifølge den gjeldende NEFZ-syklusen. Men vi er ærlige på at denne rekkevidden kan bli halvert på en vinterdag, sier Kopperud.
VW e-Golf
Batteripakken har en maksytelse på 26,8 kWh. Av disse tas det ut 24,2 – for å gi batteriet lengst mulig levetid. For den som måtte være nysgjerrig på når Volkswagen har tenkt å sette inn batteripakke på 35-40 kWh i e-Golf: Her er det intet nytt å melde. Verken fra produktsjef Kopperud eller tyske representanter vi snakket med. (Alle foto: Ståle Frydenlund)

God kjøreopplevelse

e-Golfen er nær sagt så bra som man kunne forvente. Etter å ha produsert rundt 30 millioner Golf-modeller (over 200.000 solgt i Norge), med konvensjonelle drivlinjer, vet Volkswagen hvordan man skal lage en god kompaktbil. VW e-GolfDette reflekteres både i selvsikker ytre design, materialvalg innvendig og kjøreegenskaper. Under kjøring er det tyst i kupeen. Det bekrefter først og fremst at det er gjort en god jobb med demping av ytre støykilder. Standard seteoppsett, med stofftrekk, gir god komfort. Og plassforholdene er gode. Bakerst er bagasjevolumet 341 liter. Hele kjøreruten er innenfor Berlins bygrenser, og er bare rundt fem mil lang. Solen skinner fra en ganske skyfri himmel, og temperaturen er vårlig. Derfor er det ikke behov for varme, og vi kan kjøre i den mest sparsommelige modusen ECO+. I relativt lave hastigheter får vi følelsen av at det er mulig å kjøre hele dagen uten å lade. Erfaringen ville selvsagt være annerledes i motorveihastighet, så slik testing må vi komme tilbake til når e-Golf er på plass i Norge.

Fast fjæringsoppsett

Det vi kan si noe om, er at e-Golf er utstyrt med et relativt fast fjæringsoppsett. Når bilen også har et meget lavt tyngdepunkt, betyr det at det er sportslige og responsive kjøreegenskaper i godt monn her. For den komfortsøkende kan det kanskje bli i meste laget, siden skarpe ujevnheter i veibanen merkes godt. Svingresponsen er samtidig god. Vurdert utelukkende etter morofaktor bak rattet, står e-Golf ikke tilbake for noen av sine fossile søsken. Snarere tvert i mot. Det er også merkbart at e-Golf faktisk ikke er tyngre enn 1.510 kilo. Av dette utgjør patteripakken 264 celler (27 moduler) 318 kilo. Konkurrenter som Nissan LEAF og Ford Focus Electric veier til sammenligning 1.525 og 1.674. Akkurat som e-up! triller e-Golf svært lett med girspaken i D-trinnet. I bytrafikken benytter vi kun B-trinnet til beskjeden regenerering ved lette oppbremsinger – i stedet for bremsepedalen. B-trinnet betyr mest motorbrems, mens mellomtrinnene D1-D3 gir valgfrihet når det gjelder regenerering med ulik motstand.

VW e-GolfHvordan lades den?

e-Golf kommer på markedet uten mulighet for større innebygd lader enn 3,3 kW. Konkurrenten Nissan LEAF ble eksempelvis tilgjengelig i fjor med en 6,6 kW-lader, mens Kia Soul kommer i september med samme mulighet. – Vi har ikke fått noe informasjon om Volkswagen planlegger for innebygde ladere, sier Kopperud. Dette betyr i sin tur at e-Golf foreløpig ikke kan lades på 32 A, verken enfas eller trefas. Slik kan ladingen gjennomføres:

Slik er den utstyrt

e-Golf er velutstyrt, og er derfor i utgangspunktet ganske dyr. I Tyskland koster den med sine 34.900 euro omtrent det dobbelte av en Golf med minste bensinmotor. I Norge er fraprisen 251.800 kroner. Møller Gruppen regner med at den jevne norsksolgte e-Golfen vil ha en prislapp på 270.000-275.000 kroner inkludert det lille ekstra. VW e-Golf – Prisen i hjemmemarkedet er hovedårsaken til at det er lagt inn mye standardutstyr. e-Golf er for eksempel den første bilen fra Volkswagen med Full-LED-lys, sier Kopperud. Bilene som kommer til Norge har i tillegg fått tretthetsvarsling, pre crash-system, City-nødbrems, adaptiv cruisekontroll, oppvarmede seter foran og multifunksjonsratt. – Dessuten jekk og hjulvinne. Men e-Golf kan dessverre ikke leveres med reservehjul – av den enkle grunn at det ikke er plass, sier Kopperud. Den ferske elbilen kommer kun som femdørs, og har standard seteoppsett fra utstyrsnivået Comfortline. Kunder som «bare må ha» sportsseter må velge skinnvarianten mot et pristillegg på 14.400 kroner. NB. e-Golf vil bli produsert med en energieffektiv varmepumpe først i august, i uke 37. Pumpen vil bli ekstrautstyr mot et pristillegg på 6.000 kroner. VW e-Golf

TEKNISKE DATA: Volkswagen e-Golf