Hopp til innhold

Vi oppsummerer elbilnytt fra Auto China 2018 

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et av klodens største bilutstillingsvinduer trekker nå ned rullegardinen. Her er de elektriske høydepunktene. 

Kina er allerede det største og raskest voksende bilmarkedet i verden, og 4. mai blir dørene lukket på den 15. utgaven av Beijing International Automotive Exhibition – bedre kjent som Auto China 2018. Her får du en kjapp oppsummering av hva den gigantiske bilutstillingen kunne by på av glimt inn i en nær og ikke fullt så nær fremtid på elbilfronten, med et par avstikkere til ladbare hybrider med god elektrisk rekkevidde.

iX3 – BMWs første helelektriske SUV

Vi har allerede omtalt BMWs iX3, som fikk sin verdenspremiere på utstillingen i Kina, og den vil etter alt å dømme ligge nært opp til modellen BMW lanserer i 2020. Den elektriske SUV-en ser – kanskje noe overraskende – helt ut som en hvilken som helst X3-modell, men er altså en ren elbil med netto batterikapasitet på over 70 kWh og som vil kunne hurtiglade med 150 kW. Det indikeres at samlet elmotoreffekt vil ligge på 270 hestekrefter, og den beregnede rekkevidden etter den kommende WLTP-målesyklusen er oppgitt til «over 400 kilometer». Over 15.000 helelektriske BMW-er ruller allerede på norske veier. ​Ved utgangen av 2019 har BMW-konsernet som mål å ha levert 500.000 elektrifiserte biler på verdensbasis. Og i 2025 vil konsernet etter planen ha 25 elektrifiserte modeller på markedet, hvorav tolv vil være helelektriske.

Nissan Sylphy 

Kinesere raskt økende middelklasse har dilla på SUV-er, og den hurtigvoksende interessen for elbiler (og ikke minst elbusser) i landet generelt, har allerede sørget for at verdens bilprodusenter har et ekstra falkeblikk på Kina. Derfor presenterte også flere andre bilgiganter sine planer skreddersydd for Kina på nettopp Auto China 2018. Blant annet lanserte japanske Nissan sin elektriske sedan Sylphy Zero Emission, som skal produseres i Kina for det kinesiske markedet. Den har svært mye til felles med Nissans elbilflaggskip, Nissan LEAF, men vil naturligvis bli langt billigere når den kinesiske varianten blir satt i produksjon der. Nyvinningen Sylphy vil selvsagt kunne hurtiglades, skal ha en teoretisk  rekkevidde på 338 kilometer og forventes å være i salg i løpet av året. Men altså etter alt å dømme uten at du vil få glede av det …  På samme bilmesse viste Nissan for øvrig igjen frem sin elektriske konseptbil IMx KURO, først vist på utstillingen i Tokyo i fjor høst, som det bør være gode muligheter for at vi en dag vil få se i masseprodusert versjon. Les også: Tromsøs rally-LEAF

Honda Everus

Honda har så langt så langt ikke vært spesielt høyt oppe på elbilbølgen, men på bilutstillingen i Kina viste de for første gang frem sin elektriske konseptbil Everus, som etter planen skal være i salg mot slutten av året. Samtidig benyttet de anledningen til å vise frem hybridvarianten av Honda Accord, men det er verdt å merke seg at Honda nå endelig ser ut til å satse elektrisk: De skal etter planen lansere over 20 elektrifiserte modeller innen utgangen av 2025.

JAC-VW

På bilutstillingen i Kina gjorde Volkswagen-gruppen det kjent at de vil investere saftige 15 milliarder euro i Kina frem mot 2022, med vekt på elektrisk mobilitet, selvkjørende biler, digitalisering og nye mobile tjenester. VW-sjef Herbert Diess gjorde det også klart at selskapet vil starte lokal elbilproduksjon i minst seks fabrikker i Kina innen år 2021.  Det er ikke rart selskapet investerer der, bare i årets første kvartal solgte de over 750.000 kjøretøy i Kina. Les også: Test av Volkswagen e-Golf Samtidig ble JAC Volkswagen-modellen SOL E20X presentert. (JAC Volkswagen er det nye samarbeidet mellom Volkswagen i Kina og kinesiske Anhui Jianghuai Automobile Group Corp Ltd. (JAC): Den helelektriske SUV-en som ble vist frem og som etter planen skal gjøre vei i vellinga i det kinesiske markedet, skal ha en NEDC-rekkevidde på over 300 kilometer, og by på finesser som kunstig intelligens og det nye buzz-ordet innenfor bilteknologi, «intelligent connectivity».

Elektrisk Mercedes-Maybach

Nok en elektrisk SUV-konseptbil, denne selvsagt helt i tet i luksussjiktet, ble også vist frem på bil-fesjået i Kina.   Det fremtidige elektriske Mercedes-flaggskipet skal ha en 80 kWh batteripakke under gulvet. Det oversettes til NEDC-rekkevidde på «over 500 kilometer», som etter den nye WLTP-syklusen bør bety +/- 400. Ellers bader den selvsagt i alskens luksus og finesser, og prisen – når den en vakker dag antakelig kommer – tør vi ikke tenke på engang.

Selv Tesla var der

Annerledesbilfabrikanten Tesla har ikke for vane å dukke opp på store bilmesser, men selv deres lenge etterlengtede Tesla Model 3 hadde sin egen stand på China Auto 2018, noe som blant annet fikk fart på spekulasjonene om Elon Musk har planer om å sette opp lokal produksjon av Teslaer i Kina. Tesla må foreløpig betale 25 prosent toll på biler de importerer til Kina, men det vil bli en annen historie dersom det skulle vise seg at selskapet setter i gang lokal produksjon i landet.   Likevel er Tesla fortsatt den største utenlandske leverandøren av elbiler til Kina.

Buick  

En annen amerikansk giga-aktør i bilindustrien som viste seg frem i Kina, var General Motors. På siden av hele fesjået, i byen Wuzhen kjørte de sitt eget løp der de presenterte sin ladbare hybrid Buick Velite 6 (til venstre på bildet under) som vil bli lansert senere i år – og den helelektriske søskenmodellen (til høyre), som skal være på vei, uten at det så langt er satt noen dato. I tillegg introduserte de sin Buick Enspire All-Electric, nok en helelektrisk SUV, og nok en gang foreløpig på konseptstadiet, men ifølge skrytelisten skal den blant annet runde 0-100 på fire sekunder, klare opp mot 600 kilometer på én lading og håndtere både lynlading og trådløs lading. Det er det greit å ta med en klype salt før nærmere detaljer foreligger.

Volvo viste vilje (men foreløpig ingen elbiler)

Under bilmessen i Kina proklamerte våre naboer i øst at de sikter mot at halvparten av Volvo-modellene de selger i år 2025, skal være helelektriske. Les også: Dette er Volvos Polestar 1 Dermed tar Volvo på papiret nok et steg mot en elektrisk fremtid, etter at de i fjor kunngjorde at alle 2019-modellene deres skal være tilgjengelige enten som helelektrisk eller i en hybridvariant. Det er ikke lenge til vi skriver 2019, men om året vil bringe selskapets første fullelektriske modell på veiene, er foreløpig et åpent spørsmål.   Inntil videre får Volvo-entusiaster nøye seg med å plugge inn for eksempel hybridvarianten av XC40 T5: Dessverre fortelles det ingenting om at  – eller noen av de andre bilene som viste seg frem på utstillingen i Kina i år – kan fly. Heller ikke denne gang …  Har du lest våre oppsummeringer fra tidligere bilmesser? Her er de elektriske nyhetene i Genève Elnytt fra bilutstillingen i Paris Historisk elektrisk bilutstilling i Frankfurt