Annonse

Med stadig flere solgte elbiler øker naturlig nok også bruktmarkedet for hver dag som går. Her gir vi deg noen nyttige tips ved kjøp av brukt elbil.

Først og fremst betyr rundt 37.000 elbiler på norske veier at vi nærmer oss et mer modent marked, med færre brå og uventede verdifall på enkeltmodeller.

Men det betyr også at potensielle kjøpere må følge mer med i timen enn ved kjøp av ny elbil.

VG var nylig i kontakt med oss for å få innspill til denne saken (krever abonnement).

I denne artikkelen får du fullversjonen av det vi fortalte til riksavisen. Les også våre andre artikler om samme og beslektede tema:

Kritisk batterisjekk

Batteripakkens helse er den mest kritiske faktoren ved kjøp av brukt elbil. Ikke alle batterityper er like tilgjengelige lenger, og noen er svært dyre. Spesielt gjelder dette NiCd (nikkel-kadmium). I dag er litiumion-batteripakker nesten enerådende på markedet.

Batteridiagnose er viktigste sjekkpunkt ved et eierskifte. En slik diagnose vil gi avgjørende kunnskap om batteripakkens restkapasitet. Oppsøk verksted som kan utføre diagnosen. Om det avdekkes svakheter i enkeltmoduler (litiumion), kan disse vanligvis byttes ut enkeltvis – altså ikke hele pakken – på nyere elbiler.

Helt sentralt er det at den svakeste cellen «styrer butikken» i en litiumion-batteripakke. Hvis en celle hver gang avbryter tappingen av batteripakken, kan man forvente at det er den svakeste.

Selv om litiumion-batteriene i utgangspunktet ikke tar direkte skade av hyppig hurtiglading, kan slitasjen øke som følge av økt temperatur under lading. Derfor, dersom et elbilbatteri stort sett bare hurtiglades, vil det svekkes noe raskere enn et batteri som lades på 230V/16A (dette skyldes primært høyere temperatur). Likevel finnes det eksempler på elbiler som har gått 120.000 kilometer (Nissan LEAF) som til tross for hyppig hurtiglading har det meste av batterikapasiteten i behold. Normallading ofte handler derfor om å være føre var.

Viktige stikkord 

Det kan være vanskelig å få bilens ladehistorie bekreftet, men du vil helst kjøpe en elbil som er blitt normalladet mest mulig (vanligvis hjemme i garasjen) – og helst ikke til full kapasitet hver gang.

Finn-annonse for elbiler
Markedet for brukte elbiler er sterkt voksende. Pr. 21. oktober ligger 646 elbiler ute for salg på finn.no. (Faksimile)

Dette er også en av grunnene til at elbiler ikke utnytter batteriets bruttokapasitet (buffer i topp og bunn). Dette beskytter batteriet, og forlenger levetiden (eksempel: VW e-up! tar ut 16,8 kWh netto av 18,7 kWh brutto, Tesla Model S 81,1 av 85). Eiere av sistnevnte anbefales ikke å lade til mer enn 80 prosent av de 81,1 til dagligkjøring, og fullading kun til langturer.

Videre:

  • Det er ikke skadelig for batteripakken om man klattlader hyppig (normallading). Altså at man lader litt hist og her når anledningen byr seg, og selv om batteriet er langt unna å være tomt.
  • Sjekk ladekabler og annet medfølgende utstyr for tydelig slitasje. Hvis ladekabel har kontrollenhet integrert (ganske standard), er det en fordel om boksen har vært hengt slik at vekten ikke belaster støpselet og stikkontakten. Da begrenses mulighet for senere varmgang og skade på plugg og kontakt. 
  • Kobberledningene i elbiler blir normalt ikke utsatt for slitasje, og er som elmotoren nærmest uslitelige. Her ligger en av elbilens store fordeler: Få bevegelige deler og dermed også dramatisk færre sjekkpunkt enn fossildrevne biler. Her er ingen rustne eksosrør, registerreimer eller girolje av tvilsom kvalitet.

Ellers gjelder mye av det samme som for bensin-og dieselbiler: Sjekk bremser, hjuloppheng, drivaksler, mansjetter, foringer, bærearmer og -kuler. Se etter eventuell rust i bærende konstruksjoner. Ta en prøvetur og hør etter klunkelyder.

Her kan det være smart å ta en uavhengig test av bilen, gjerne hos NAF.

Buddy best på eldre elbiler

Generelt sett, om man satser på en elbil med nikkelkadmium-batterier (NiCd), bør man ikke ha mer enn to tommeltotter. Både ladere og annen teknologi begynner med tiden å svikte på de eldste bilene. Lader og bakaksel kan eksempelvis være vanskelig å få tak i på enkelte gamle modeller, som f.eks. TH!NK. Husk at batterier til denne bilen er svindyre, rett og slett, hvis de i det hele tatt er å oppdrive. 

Sjekk deletilgangen for den gamle elbilen du vurderer. Vær klar over at ved anskaffelse av en slik bil, kjøper man seg en hobby – med mindre man kan søke hjelp og bistand i kyndige miljøer (da tenker vi særlig på gamle TH!NK-, Reva- og PSA-eksemplarer (Peugeot 106 og Citroën Saxo)).

Annerledes er det med Buddy, som har et svært oppegående apparat i Oslo og komplett delelager som dekker alt til kjøretøy produsert mer enn 10 år tilbake i tid.

På de nyeste modellene gis dessuten ti års batterigaranti på typen nikkel-metallhydrid (NiMh). Øvrige Buddyer bruker blybatteri, som er enkelt å bytte. Samtidig er det verdt å minne om at det er noe mer krevende å være eier av en gammel Buddy andre steder i landet. 

Gammelt for nevenyttige

Nevenyttige folk som har god peiling selv, og gjerne også en delebil til rådighet, kan gjerne kaste blikket på en gammel elbil. Eller: De har kontakt med dyktige mekanikere (bildet under). Det er også mulig å komme i kontakt med svært kunnskapsrike folk på elbilforum.no

blogg-20140227-garasje 672

Mange som kjøper elbil i dag er ikke så opptatt av kjøretøyet i seg selv. De vil ofte bare ha en driftssikker elbil som virker hver dag. Da er en nyere utgave normalt enklere å hanskes med.

Særlig fordi den som regel er under garanti (hvis solgt av autorisert merkeforhandler i Norge).

En annen viktig grunn til å anskaffe seg en nyere elbil (i praksis fra 2011, fra introduksjonen av Mitsubishi i-MiEv), er at de – med få unntak – har mulighet for hurtiglading.

Hvilke erfaringer har du med kjøp og salg av brukt elbil? Del dem gjerne i kommentarfeltet!