100 nye ladeplasser hvert år
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag formiddag kjørte Oslos ordfører Fabian Stang og varaordfører og elrype Aud Kvalbein i spissen for 50 elbiler. Turen gikk fra Rådhuset til Youngstorget der ordføreren og representanter for alle de politiske partiene holdt appeller. Vi fikk med oss noen av poengene.
Etter at vi snakket med Oslos politikere, har vi grunn til å tro at bystyret kommer til å samle seg om et mål om å bygge 100 nye kommunale ladeplasser hvert eneste år de neste fire årene. Det er ikke ofte våre politikere er så enige som da de talte til de frammøtte elbilistene. Fra FrP til Rødt var budskapet det samme: Oslo er «verdens elbilhovedstad» og skal fortsette å være det.
Rune Gerhardsen (Ap) holdt en underholdende tale om menneskets vei ned fra trærne, opp på hesten, oppfinnelsen av hjulet og fram til bilen som vi elsker, men som trenger noen justeringer for fortsatt å kunne fungere. Han ønsket også at neste års Elbilparade skal bli større enn 1.maitoget som også er på Youngstorget.
Høyres Nicolai Astrup varslet flere ladeplasser og bedre infrastruktur. SV-representant Andreas Behring kjører Buddy, og han har nettopp fått montert egen lader hjemme med støtte fra Oslo Kommune. Aud Kvalbein (KrF) vil bygge 100 nye ladestasjoner hvert år. I tillegg vil hun sørge for at samtlige skoler i Oslo får egen ladestasjon for elbil. Representanten fra Rødt ønsker våre sivilingeniører over fra petroleumsbransjen til utvikling av miljøvennlige kjøretøy. FrPs Tommy Skjervold sa at 80% av byens befolkning kjører kollektivt til sentrum, og han ser gjerne at de resterende 20% kjører elbil. Videre sa han at elbil kanskje ikke er et kostnadseffektivt klimatiltak, men det fins intet virkemiddel som er mer kostnadseffektivt for helsa i storbyene.
Felles for politikerne på Youngstorget var en boblende elbilentusiasme og en appell til nasjonale myndigheter om å bidra til forutsigbarhet om rammevilkårene.
Elbilkongen Bernt Jessen fortalte at de hittil i år har solgt over 800 Mitsubishi i-MiEV. Interessen for det som skjer i Norge er stor, og den norske modellen hvor politikere, elbilister, organisasjoner og myndigheter samarbeider er unik og mye av forklaringen på hvorfor vi får det til der andre land sliter. På bildet er Jessen sammen med eieren av den norske i-MiEVen som sannsynligvis har kjørt lengst. Etter et halvt år har den strålende elbilisten allerede passert 14.000 km og vært både i Valdres og Gøteborg.
Polititillatelsen begrenset antall deltagere til 50 for å unngå trafikkaos i Oslo. Det ble kjørt på rødt lys, og kortesjen var assistert av fire motorsykler fra politiet. En og annen forurensende dieselbil blandet seg inn i kortesjen, men stort sett gikk det arrangementstekniske utmerket.
Arrangementet ble avsluttet 2 minutter før planen. Hvilket betyr at politikerne som snakket, har vært mye mer disiplinerte enn de vanligvis pleier å være. På Youngstorget torsdag 23. juni 2011 var det ingen som kranglet.
Elbilforeningen takker alle som deltok. Vi er glade for at et samlet miljø høyst sannsynlig (= 99% sikkert) bevilger penger til 100 nye kommunale ladeplasser hvert eneste år de neste fire årene. Det blir også hurtigladere, det blir fortsatt støtte til private som vil etablere ladeplasser, og det kan bli ladeplasser på alle Osloskolene finansiert av Klima- og energifondet, slik varaordfører og eksosfri elrype Aud Kvalbein fra Krf arbeider for å få på plass.
Hver eneste gang vi har samlet elbilene i Oslo sentrum, får vi positive resultater. Organisert elbilisme gjennom Elbilforeningen virker. Vi takker hver eneste av dere som stiller opp og ofrer arbeidstid på å skape feststemning og glede for våre folkevalgte og for alle som bor i byen.
Ordfører Fabian Stang ønsker alle elbilister GOD SOMMER!
PS Her kan du se NRKs nyhetsinnslag fra Elbilparaden.