LOL OILNorstart har tidligere argumentert for et mål om 100.000 elbiler i 2020. Nå ser vi i media at noen er forvirra. Hvordan skal vi klare dette?

Aftenpostens utskremte til Volkswagens hjemby, Wolfsburg, fortalte entusiastisk om opplevelsen av å kjøre en elektrisk VW Golf – selvfølgelig bare en prototyp – i artikkelen «Nå blir VW Golf elektrisk». Igjen opplever vi lyrisk biljournalistikk og beskjeden er klar: El-Golf er bedre å kjøre enn standard-Golf. Til tross for dette, Aftenposten påstår at vi må ha «ekstra grønne øyne for å kjøpe». Hvorfor? Selvfølgelig fordi rekkevidden er kortere og prisen høyere.

Turleder Paul Hegna hos Harald A. Møller AS, norsk importør av VW, ser ifølge Aftenposten ingen grunn til å være en elektrisk optimist: «Paul Hegna tror heller ikke noe på miljøorganisasjonenes teori om at fem prosent av den norske bilparken består av elbiler i 2020. –Nei, jeg tror ikke det fordi det vil forutsette at 80 prosent av alle biler som selges etter 2015 har elmotor, sier Hegna.»

Ajaj, tenkte vi da vi leste dette. Visst veit vi at VWs politikk er å bli best på elbil først i 2018, men dette var da fryktelig klønete uttrykt. Har «miljøorganisasjonene» en teori eller et ambisiøst mål? Hvordan kan Hegna regne? Vel, la oss anta at dette var en inkurie.

Men noen dager etterpå kommer artikkelen «Bilbransjen tror ikke på elbiler» hvor Aftenposten gjengir en rapport som skal framstå som negativ. Ingressen forteller at bilprodusentene ikke tror at mer enn fem prosent av verdens bilpark vil være elektrisk om ti år. Verdens største produsent av turboer, girkasser og drivlinjer, BorgWarner, er særdeles pessimistisk….

Og igjen refereres det til informasjonsdirektøren for Harald A. Møller AS sin tvil om at fem prosent av den norske bilparken består av elbiler i 2020: –Nei, jeg tror ikke det fordi det vil forutsette at 80 prosent av alle biler som selges etter 2015 har elmotor, sa Hegna til Aftenposten.

Et underlig regnestykke fastholdes til tross for at Hegna fikk all mulighet til å korrigere. Han er en eksponent for deler av tysk bilindustris slow motion – eller blue motion – og er mer negativ enn en samlet bilindustri, ref undersøkelsen som Aftenposten skriver om. Hvis ikke Aftenposten gjengir undersøkelsen feil da? Fordi det rapporten egentlig spekulerer i er andelen av det årlige salget – ikke akkumulert kjøretøypark. Nei, «tanta i Akersgata» slurver fælt om dagen. Både med å kvalitetssikre hva informasjonsdirektører i bilindustrien sier og hva som står i rapporter. Nok om det.

LOL OIL Tesla

Norstart har tidligere forklart hva som er målet vårt: 100.000 reine, elektriske biler i 2020. Det vil tilsvare ca 4% av bilparken og sannsynligvis kunne utgjøre et så stort volum at markedet for elbiler blir selvdrevet. Inntil da forutsetter vi en forutsigbar og langsiktig politikk med bruk av dagens virkemidler. Fram til 2020 forventer vi at det må investeres minst 10 milliarder kroner for å stimulere introduksjonen av elbiler. For Aftenposten har helt rett, i de nærmeste åra vil elbilene kjøre for kort og koste for mye. Men det kan myndighetene gjøre noe med gjennom å holde fast på avgiftslettelser og praktiske fordeler.

Da sier vi gjerne som Arbeiderpartiets Gorm Kjernli i transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget sa til Dagens Næringsliv da han ble presentert for Norstarts 10-milliarder-regnestykke: «Det er ikke avskrekkende mye penger. Det er vel anvendte penger for å sikre et bedre miljø.»

Ei heller var statssekretær Hilde Singsaas i Finansdepartementet sjokkert over Norstarts budskap. Hun avsluttet kommentaren i Dagens Næringsliv med: «Vi har dermed gode rammevilkår for elbiler, og det skal det være i fortsettelsen også.»

Du kan selv lese Norstarts 10-milliarder-rapport her – en kompakt 8-siders sak.

Nedenfor er det en graf som viser innfasingstakten vi tror er realistisk for å nå 100.000 biler = 4% av personbilparken i 2020.
I 2015 utgjør de reine elbilene 4,5% og i 2020 vil de være 16% av det totale personbilsalget. Temmelig langt fra VW-Hegnas påstand om at 80% av bilsalget etter 2015 må være elektrisk for å nå 5%. Skulle vi fulgt den «teorien», ville vi fått over 600.000 elbiler som utgjør 25% av kjøretøyparken i 2020.
Det er urealistisk, det – ellers så må svært effektive tiltak til Laughing

Innfasingstakt elbiler