ElbilsalgI forrige uke var vi så uheldige å publisere feil tall for solgte elbiler i 2011. Forskjellen er ikke stor. Men rett skal være rett og her er riktige statistikker for merker, fylker og kommuner.

 

Vi var kjappe til å plukke opp tall fra Grønn Bil før vi sjøl fikk registreringsoversikten fra OFV. Dessverre var det gjort en slurvefeil. Derfor er det riktige tallet 2.242 nye elbiler på norske veier i 2011 – ikke 2.292. Vel, vel, ikke en feil som gjør oss i noe dårligere humør!

Merkefordelt

Salg 2011 elbilmerkerTil høyre er fordelingen mellom de ulike merkene. Vi har både med nye biler og bruktimport. Det siste fordi det er noe parallellimport av det som i praksis er nye elbiler. Totalt er bruktimporten 36 biler. Reelt brukte biler er bare seks Peugeot og Citroën og et par hver av gamle Kangooer og Ford Ranger.

Sammenlignbart tall for 2010 var 733. I 2011 er salget av elbiler tredobla!

Suveren vinner er Mitsubishis i-MiEV. De passerte godt og vel tusen elbiler i løpet av ett år. Solid Norgesrekord! Dessuten var i-MiEV den mest solgte småbilen i sitt segment – uavhengig av framdriftsteknologi.

Men som dere ser av oversikten, i 4.kvartal var det Nissan LEAF som vant. Vi vil tro at 2012 blir en kamp mellom disse to merkene. Tar vi med de to andre «trillingene» iOn og C-ZERO dominerer disse elbilsalget med 83% i 2011 og hele 93% i årets siste kvartal. Et kvartal som forøvrig var riktig bra. 36% av elbilsalget kom i årets siste tre måneder. Det er et godt tegn for året vi nå er inne i.

I løpet av året falt noen av fargeklattene fra. Think er det nå særdeles tyst om. Reva forsvant, men håper å komme med den nye modellen NXR. De nye eierne av Buddy har varsla at de skal forsøke å lage 100 elbiler i 2012. Særlig flere Tesla Roadster kan vi ikke forvente siden Tesla nå prioriterer å få Model S på veien. Mens den italienske friskusen Tazzari har et økende salg.

Fylkesvis

Elbilsalg fylkesvisFortsatt er det Akershus og Oslo som dominerer elbilsalget. Men som dere vil se av de sure, nøytrale eller blide fjesene til høyre, i disse to fylkene er det en fallende andel av Norges solgte elbiler. Men det er ingenting å skamme seg over fordi antall solgte elbiler er høyt. Salget har bare tatt seg opp flere andre steder i landet. Og godt er det. Da blir veksten i Oslo&Omegn litt lavere enn landet forøvrig.

En skikkelig vinner er Hordaland. Hurra! Elbilsalget er mer enn femdobla og plass på pallen er sikra.

Rogaland følger vel så godt opp. Veksten i solgte elbiler er formidabel, men i antall slått med ni elbiler av Hordaland. Vi er glade for innsatsen fra begge disse to fylkene. Lenge har vi undra oss over at salget ikke har vært bedre der. Se, de trengte bare noen nye elbilmodeller.

Skuffelsen er Sør-Trøndelag. Riktignok solgt litt mer enn dobbelt så mange som i 2010. Men relativt sett har trønderne svikta. Vi får håpe det blir et kraftig løft i 2012.

Salget i Buskerud og Østfold har økt bra. Deretter på lista begynner tallene å bli små, og det skal ikke så mye til å doble og triple salget fra foregående år.

Vi merker oss at Finnmark fikk 5 nye elbiler. I 2010 var det 0.

Bykommuner

Elbilsalg kommunerVi har også tatt en sjekk på Norges 15 største byer, samt tatt med Asker og Bærum i tillegg. De kan ikke overses når det gjelder elbilsalg. Akkurat som også noen andre kommuner rundt Oslo gjør det bra, f.eks. Frogn, Lørenskog og Lier. Men salget er ikke mer enn rundt 1/10 av Asker.

Bykommunene er sortert etter tetthet. Det vil si hvor mange innbyggere det er pr solgte elbil. Vinneren over alle er verdens elbilkommune – Asker – med Bærum følgende etter. Periodevis har i-MiEV vært fjorårets mest solgte bilmodell i disse kommunene.

Interessant å se at Kristiansand har et relativt sett høyere elbilsalg enn Oslo. Stor heder og ære til dem. En skikkelig dark horse, vil vi si. Mange modeller har bidratt til rekordsalget, men LEAF er mest solgt i Kristiansand.

Vi okka oss over fylket Sør-Trøndelag. Men byen Trondheim gjør det bra og slår både Stavanger og Bergen målt i antall elbiler solgt pr innbygger. Trondheim kommune har lenge arbeida systematisk for å stimulere til elbilbruk lokalt.

Det kan være underlige geografiske variasjoner. F.eks. to byer som ligger så tett som Sarpsborg og Fredrikstad, har vidt forskjellig elbilsalg. Førstnevnte ganske bra, mens Fredrikstad knapt noe.

Skal vi peke på et område som skuffer oss, så er det Vestfold og Telemark. Delvis tett befolkede områder med flere større byer. I disse fylkene er det bare flaue tall å finne. Men pytt-pytt, det er sikkert noe som snur i 2012.

Summa summarum: Absolutt mer grunn til å glede seg enn å ergre seg over elbilåret 2011! Vi kan fryde oss over at elbilene blir jevnere spredd utover hele landet. Noe som sikkert vil resultere i at det blir mange nye kjøpere i inneværende år.