30.august åpner Tesla 6 superladestasjoner
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nesten utrolig, Tesla har prestert å bryte en ny barriere, og får opp et superladernett for Sør-Norge i løpet av noen få måneder.
I mars lovte Elon Musk oss at mye skulle være gjort i løpet av sommeren. Vi har fulgt utviklinga nøye og vært litt skeptiske til at det var mulig å få satt opp et ladenettverk så kjapt. Men god rapportering fra detektivene på elbilforumet har bekrefta at det er momentum i Teslas satsing.
Denne uka er det fortsatt varmt i været, ja så absolutt sommerlig – og 30.august blir det en enda mer ekstatisk stemning i Teslaleiren. Da åpnes superladerne på Lillehammer, Dombås, Gol, Aurland, Brokelandsheia og Lyngdal. Du kan cruise i Model S i et nettverk som vil knytte Oslo sammen med Trondheim, Bergen og Stavanger. Som første land utenfor USA, får norske eiere av Model S økt mobilitet gjennom Teslas satsing på infrastruktur.
Ikke store sjansen å ta?
Det bør være uten særlig stor risiko å gi seg i kast med langturene. Neppe noen kø til å begynne med. Forstår vi det rett, er det fire superladere på hver ladestasjon (litt usikker på om det gjelder alle) som samtidig kan håndtere åtte elbiler. Hvis hver skal lade en time og fylle cirka 60 kWt, og eierne passer på å komme til ulike tidspunkt, håndterer en stasjon nesten 200 ladinger i døgnet. Wow!
Men så tett blir det neppe med det første, og ladefarten på foreløpige 90 kW kan utnyttes fullt. Da får du omtrent full pupp på under en time. Bare pass på at du ikke lader på en superlader hvor en Model S allerede står, da balanseres effekten etter batteristatus.
Vi er litt spent på hvor fort ladinga går om vinteren. Erfaringa med annen hurtiglading er at batteriene ikke klarer å ta i mot så store effekter. Vi venter på rapporter når norske vintererfaringer på fjellet gjøres.
Dette var status på Gol for fem dager siden. Ikke lenge til Model S kan svinge innom for å superlade.
Gratis – for alltid!
Tesla har mange fordeler. En ikke ubetydelig er at de har en forretningsmodell for hurtigladinga de tilbyr. Mens andre operatører lurer på hvordan de skal tjene penger, har Tesla tatt betalt for hurtigladinga i det øyeblikket du betaler for Model S. Derfor skal du kunne superlade gratis gjennom elbilens levetid.
Smart og rimelig lagd
Superladerne er modulære og inneholder 12 ladere av den typen som sitter i bilen, det vil si 12 ganger 10 kW. Noe som tilsier at dette blir en forholdsvis rimelig produksjon av enhetene som likeretter vekselstrømmen fra nettet, slik at batteriene får likestrøm. Tesla har full kontroll – vedlikehold og oppgraderinger tar de hånd om sjøl. Skulle en modul av en eller annen grunn ryke, vil de andre fortsatt kunne levere resterende effekt. Spennende å se om Tesla på en slik måte kan sikre mer stabil drift enn det vi til nå har opplevd for hurtiglading.
Utrolig raskt kommet opp
Vi må gjenta det, vi har nesegrus beundring for hvor kjapt dette har foregått. Men dette er ikke flaks, dette er fordi Tesla er smarte:
Tesla veit hvem som vil være kundene og hvilket behov som skal dekkes: de lange turene på kryss og tvers av landet.
- Tesla har forretningsmodellen klar – du betaler for gratis lading når du kjøper elbilen. De trenger ikke finansiering fra andre aktører, de trenger ikke å lure på hvor mye eierne er villige til å betale for lading. Bedriftsøkonomien er forutsigbar.
- De har hatt få aktører å forholde seg til, kun kommunale etater, eiendomsbesitter og nettleverandør. De må ha hatt god hjelp til å utforme dokumentene for å få tillatelsene. Dessuten er det sexy for et tettsted i grisgrendte Norge å få en feiende flott Tesla superladestasjon. Hvem vil ikke være med på den elektriske revolusjonen?
- Tesla er ikke avhengig av framtidig standardisering eller trenger å lure på hvilken teknologi de skal tilby. De har gjort valget sjøl og kan skynde seg nå.
Sympatisk
For å kompensere for at dette er proprietært, er plassene og kapasiteten utvida slik at hurtigladeoperatører kan kjøpe seg inn for å tilby andre former for raskere lading. Lokasjonene kan riktignok virke å være litt utenfor de fleste byelbilenes alfarvei, men fint og spennende for eventyrturene som mange flere enn noen gang legger ut på.
Husker vi ikke feil, Elon Musk har nevnt at superlading ikke er for daglig bruk. Det kan stresse batterikjemien for mye. Men slik som Tesla har tilrettelagt for at alle former av lademuligheter kan brukes på Model S, ikke minst AC 10 og 20 kW, så bør ikke det være et problem. Selv en Model S, til tross for dens fabelaktige kjøreegenskaper, vil mesteparten av tida stå parkert – og kunne lades.
Invitasjonene er sendt utFredag 30.august åpnes alle lokasjonene. Men på forskjellige tidspunkt fordi Tesla ønsker å markere begivenheten ved å kjøre Model S på de forskjellige strekningene fra Trondheim, Bergen og Stavanger til Oslo. Mange har også fått invitasjon pr epost for å bli med på dette. Oversikten ser slik ut.
Er du blant de heldige som har fått epost og stiller opp? Meld gjerne tilbake til oss om opplevelsen, bruk kommentarfeltet – og send bilder.
Vi har ikke fått alle detaljene fra Tesla. Men det aksepterer vi. Skulle noe være feil i artikkelen, får vi skylde på det. Som et lite understatement kan vi kanskje si at Tesla ikke er verdens beste på kommunikasjon? Men hva så? For tre ganger tre hurra for Tesla som heller leverer enn snakker!
PS Bilder er blant annet fra den fantastiske tråden Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers? på elbilforumet. Tusen takk til alle som der har bidratt med å holde alle andre oppdaterte.