4.358 elbiler solgt i 2012





Ladbare hybrider Salget av disse ble litt mer på nivået til elbilsalget midt på 2000-tallet. Noe som skuffer oss litt. Men det skal nok bli andre boller i 2013. Vi forventer at denne kjøretøygruppa skal lukte på et firesifra salgstall. I 2012 ble det solgt 176 Toyota Prius plug-in, 159 Opel Ampera, 3 Chevrolet Volt og 6 av råskinnet Fisker Karma. Totalt 344 ladbare hybrider. Fylkesvis elbilsalg Vi synes det er litt artig å studere hvordan salget fordeler seg geografisk. Elbiler har blitt mye forbundet med Oslo & Akershus og «the electric avenue» (det var Think som i si tid introduserte begrepet) fra Asker til Oslo. For noen år siden forsynte O&A seg med to tredeler av elbilsalget. I fjor falt andelen til under halvparten, og den ser ut til å fortsette å falle. Oslo gjør det bra og har en salgsøkning over landsgjennomsnittet på 94%, mens Akershus mangler knappe 200 biler for å nå det. Vanskelig å tolke dette annet enn som at markedet begynner å bli litt metta vest for Oslo. Men så har askerbøringene vært elbilpionerer i ti år. De har virkelig bidratt med sitt for at vi alle skulle få øynene opp for elbilens fabelaktigheter. I vår rangering av salgsvekst og mengde elbiler, vil vi dele ut følgende medaljer til fylkene som særlig fortjener det:
- Gull til Hordaland som nå er skikkelig igang med å få elbiler på veiene. Hånd-i-hånd med en fylkeskommunal satsing på ladeinfrastruktur. Dette er andre år på rad at Hordaland imponerer stort.
- Sølv går til Sør-Trøndelag som har en imponerende vekst. Litt gøy siden 2011 var en skuffelse. Trønderne har slått hardt tilbake.
- Bronse til Møre og Romsdal som har den kraftigste veksten av alle, men har tidligere hengt litt etter i antall.

Bykonkurransen Elbil er fortsatt først og fremst et byfenomen. Med dagens rekkevidde kan den dekke alle former for by- og nærtrafikk, så sant ladeinfrastrukturen er grei nok. Men hvor er det elbiltettest? Det vil si lavest antall innbyggere pr solgte elbil i 2012?
