Skal vi nå 50.000 elbiler før 2018, bør enkelte få av seg nisselua. Med dagens salgstakt på 1.800 elbiler i halvåret når vi ikke mer enn ca 25.000 totalt innen vi har ferten av 2018.

Hadde jeg vært salgsansvarlig for å levere et resultat som ligger drøyt 50% under budsjett, vet jeg hva som ville skjedd. For å si det sånn. Nå er det ikke sikkert at hver elbilaktør opplever dette presset. Ei heller at politikerne gjør det. Men at vi skal nå 50.000 elbiler i løpet av 5 år, bør ikke framstå som ekstremt ambisiøst for noen. Det er bare å brette opp ermene.

Idag består markedet grovt sett av 4 tyngre leverandører av elbiler: Nissan, Mitsubishi, Citroën og Peugeot. Det finnes også noen som foreløpig er mindre: Tesla, Enviro Bil med Mia, Buddy Electric, Tazzari Norge og E.Car. For å nevne de man i farten kommer på. Alt ser du her. På hver sin måte gjør alle disse trolig så godt de kan. Noen kunne sikkert gjort det bedre alle fohold tatt i betraktning, men ingen nevnt, ingen fornærmet.

En kuriositet?

Elbilisme er noe som det må arbeides med all den tid man faktisk forskutterer teknologien og tilbyr kundene produkter som ligger langt foran sin tid. I nærmeste fremtid vil det også bli nødvendig med mye nybrottsarbeid og løypetråkking.

Vi som lever med elbilen hver dag, vet hvilke fordeler den gir brukeren. Men det er ikke sikkert at «folk flest» har fått tilstrekkelig klart innblikk i hva det vil si å kjøre elektrisk. Til det brukes det for lite ressurser på kommunikasjonen. Hver dag får vi bevis for det.

Våre øyne og ører fylles med stoff og annonser om fossildrevne biler. Mens elbilen fortsatt er en kuriositet når den enkelte ganger helt ufrivillig stanser på veien. Da hører vi fra radioreporteren: «Elbil skaper køer på E18». Når hørte du en slik nyhet sist en fossilbil lager kork på samme strekning?

Hva er hybriden?

«Nå står vi overfor en revolusjon», sier motorjournalister og omtaler plug-in hybrider som om de skulle være himmelsendt. Elbilister vet bedre.

Vi vet at hybrid betyr: En elbil som blir kjørt hver eneste dag, og en eldre fossilbil som brukes til de tunge oppdragene. Man må på død og liv ikke ha to nye biler i garasjen. Den gode, gamle Volvo stasjonsvogna er kjempegrei til å trekke opp båten om høsten og kjøre vedsekker eller møkkete hunder med. Hovedbilen vil være en elbil. Fossilbilen et supplement der det trengs. Dette er hybrid i praksis. Total kjørelengde pr. år blir nødvendigvis ikke lenger fordi man eier 2 biler.Den ultimate hybridbilen

Holdningsendring er alene ikke nok, det må også handling til. Uten oppfordring blir vi presentert for den ene hybridløsingen etter den andre fra bilprodusentene, men vi ønsker ikke disse bilene. Vi vil ha gode, rene elbiler. Teknologien finnes, men trolig skorter det på viljen. Og her kommer Elbilforeningens påvirkningskraft inn i bildet.

Det handler om troverdighet. Elbilforeningen sammen med andre har sørget for at politikerne har blitt enige om et elbilforlik som strekker seg utover inneværende stortingsperiode. Dette bør vi alle i fellesskap utnytte. Denne gangen vil vi kaste hansken til bilimportørene og selgere av elbil.

Det er på tide å sette fart!

Vi kan med egne øyne fastslå at det brukes utallige kroner på kampanjer for fossilbiler. Kun unntaksvis ser vi annonser for elbiler. Heldigvis er det noen lyspunkter. Men faktum er at fossilbilannonsene fullstendig dominerer. Det er grunn til å anta at denne annonseringen koster utrolig mange penger.

Elbilister og potensielle sådanne vil heller se annonser for elbiler! Vi vet at mange nye elbiler er i løypa, men de som allerede er her, bør smi nå. Er det ikke bedre å få en del av kaka på 50.000 med en gang enn å vente til at de nye aktører kommer og tar feite kakestykker?

Renault ZoeElbilforeningen gleder seg over at Renault er rett rundt hjørnet med sin fine flåte av elbiler. Og vi venter i spenning på: Ford Focus electric, Volkswagen E-Up, Smart ED og Tesla Model S. Samt andre du finner på siden vår Elbiler som kommer?

Alle disse skal sammen danne grunnlaget for å nå målet om 50.000 elbiler innen 2018. Elbilforeningen har sågar sagt 100.000 elbiler innen 2020.

Vi har klart å få politikerne til å bli enige om det første målet. Nå kan vi som positive markedskrefter ikke svikte politikerne. Det ville bare være for dumt. Det settes store forventninger til rene elbiler fremover. Det er så mye som skal reddes med elbilen: isbjørner, regnskoger, Nordpolen og Sydpolen, Europas og USAs økonomi, astmatikernes luftveier og alt det andre på kloden.

For å gjøre det litt enklere, kan vi i alle fall begynne med oss selv. Være enige om at vi som har elbilen midt i blant oss, går helhjertet inn for å få flest mulig av dem på veiene. Om ikke for annet enn å gjøre lufta vi er avhengige av å puste inn litt bedre.
Og alt i alt ha det litt morsommere.

God høstjakt og lykke til!