Så mange ville kjøpt elbil uten kollektivfelt
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nyttig info dersom du stadig støter på folk som hevder elbilister kun vil ha tilgang til kollektivfelt: 78 prosent ville kjøpt elbilen også uten tilgang.
Dette kommer helt klart fram i spørreundersøkelsen Elbilisten 2015. Tallet samsvarer godt med at bare 19 prosent oppgir at de kjører med elbil i kollektivfeltet til daglig.
– Samtidig oppgir 46 prosent at de aldri kjører i kollektivfeltet, i hovedsak fordi det ikke er kollektivfelt i nærheten av der de bor. Tilgang til kollektivfeltet er ikke like avgjørende som man kan få inntrykk av i media. Men for de 19 prosentene som bruker kollektivfeltet daglig er det selvsagt viktig, fastslår generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Undersøkelsen ble forøvrig gjennomført før Statens vegvesen fjernet fri tilgang på E18-strekningen Sandvika-Oslo 2. juni i år.
Offentlig parkering og lading viktig?
Gratis offentlig lading er heller ikke et avgjørende gode for 72 prosent av respondentene, noe som delvis kan forklares med at 83 prosent oppgir at de lader elbilen hjemme.
Det samme gjelder forøvrig gratis offentlig parkering uten lading: 70 prosent svarer at elbilen er like relevant uten.
At 82 prosent ville kjøpt elbil uten tilgang til gratis ferje, kan åpenbart forklares med at en relativt liten andel av befolkningen trenger slik transport – eller at de tar kostnaden uten å blunke.
De fleste lader hjemme
83 prosent lader som nevnt elbilen hjemme, i tilknytning til egen bolig. Samtidig er andelen som lader på jobb økende. 55 prosent, eller 4.178 av de 7.780 som svarte, oppgir nemlig at de kan lade på jobben.
For å øke denne andelen, og samtidig lette elbilisters ladetilgang på reise, har Elbilforeningen nylig lansert veilederen «Slik setter du opp ladestasjon for ansatte og kunder» (lenke fjernet) som nå spres landet rundt i stort antall.
Blant de 83 prosent som lader hjemme, bruker fortsatt 7 av 10 en vanlig husholdningskontakt. 14 prosent har anskaffet veggladeboks (16A), mens seks prosent har det dobbelte av denne ladeeffekten tilgjengelig. Fem prosent av elbilistene som lader hjemme kjører Tesla og har installert industrikontakt.
Men mye er fortsatt ugjort på ladefeltet: Kun 13 prosent opplyser nemlig at de kan lade elbilen i fellesgarasje, typisk i borettslag og sameier. Andelen som har adgang til henholdsvis offentlig ladestasjon eller hurtiglading, er ganske lik – med 39 og 37 prosent.