ABB hurtiglader tusenvis av elbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Markedsleder på hurtiglading i Norge, ABB, feira seg sjøl og elbilismen med lading nr 10.000 på deres egne stasjoner. Vi fikk også innsyn i interessant hurtigladestatistikk.
Premievinneren
Da vi ankom ABB på Billingstad, var Sven Erik Grunsbo og Marianne Hellebergs i-MiEV allerede forankra til hurtigladestasjonen. Vi skjønte vi var sjanseløse til å bli vinneren. Dette paret fortjente så absolutt hyllesten. To ganger tur-retur til Spania vitner om en grad av usedvanlig høyt utvikla elbilisme. Utvilsomt er de også blant de flittigste til å bruke hurtigladenettverket på Østlandet.
På bildet ser vi paret sammen med Benjamin Myklebust fra Zero og adm.dir Steffen Waal i ABB som overrakte premier, blomster og vakre ord.
Bruken av hurtigladerne
ABB stakk til oss en liten rapport som viser bruken av de tre hurtigladerne de har satt opp utenfor kontoret på Alnabru, Billingstad og Fyllingsdalen. Alle er da godt brukt, med ca 27 ladinger pr dag i total. Populariteten skyldtes nok ikke minst det rause tilbudet om gratis lading. Noe ABB presiserer at ikke vil vare evig, men har vært naturlig nå i en innkjøringsfase og utprøving av teknologien.
Vi må si at testinga har vært vellykka. Driftssikkerheten har blitt god og sanntids statusvisning gjennom NOBIL etablert. Om det fortsatt kan være tekniske problem, har vi inntrykk at det er knyttet mer til CHAdeMO-kontakten og plugging av den i bilen.
Som vi forstår, ca 10.000 ladinger har det vært siden de ble satt opp i mai 2012. Det totale strømforbruket er drøye 55.000 kWh. Alnabru har forsynt seg med 48% av dette, mens Billingstad er litt mer brukt enn Bergen, henholdsvis 27% og 25%. Ingen signifikante forskjeller mellom Oslo og Bergen i hvor lange ladingene er. Snittet er 5,6 kWh på en lading, tilsvarende 18 minutters ladetid. Skal vi tro rapporten.
Saktere om vinteren
Utvilsomt er det vinteren som trekker opp både ladehyppigheten og ladetida. Ingen bombe at du som elbilist trenger ekstrapåfyll når rekkevidden er vesentlig lavere enn om sommeren. Som vi tidligere har vært inne på, ladeeffekten er betydelige lavere når batteriene er kalde, og det kan ta minst dobbelt så lang tid å få den strømmen du trenger for å komme til neste stopp. Dette ser vi også i ABBs statistikk. Ladetida for å få én kWh er minst 50% lenger i januars vinterkulde enn julis sommervarme.
Vi skal være forsiktige med å lese for mye ut av denne statistikken. Bruken av hurtigladerne vil reguleres når betaling blir krevet inn. Noe av økningen i ladehyppighet skyldes nok også at det stadig kommer langt flere elbiler som kan bruke hurtigladerne. Derfor blir det litt spennende å se hvordan dette utvikler seg gjennom resten året.
Utbyggingen videre av hurtigladere
Vi har hatt en runde med operatørene som har fått Transnovastøtte. All detaljinfo ligger på hurtigladekartet vårt. Dessverre ser det ut som forsinkelser fortsetter. Knapt et par håndfuller av nye ladere kan forventes før Olsok. Det ser ut til at mange er på vent. Særlig for å få avklart teknologivalg, eller rettere sagt kunne tilby flest mulig aktuelle teknologier. Likestrømslading CHAdeMO for LEAF, Peugeot Partner, i-MiEV og søsken, Combo for VW, BMW og forhåpentligvis Tesla og vekselstrømlading for Tesla og Renault Zoe. Vi har fått inntrykk av at ingen ennå har verifiserte og standardiserte produkter som tilbyr alt-i-ett. Forhåpentligvis tilgjengelig mot slutten av året. F.eks. Terra 53CJG som produktansvarlig Arne Sigbjørnsen er avbildet med her. Derfor skyves mange utbygginger til seint på høsten, forhåpentligvis blir de gjennomført før tælan setter inn.
ABB forsøker nå å møte dette med å tilby en pakkeløsning for separat CHAdeMO og Combo-hurtiglader. Det vil si den vanlige CHAdeMO-pumpa som står rundt omkring, mens en Combo-pumpe skal være leveringsklar fra juni. Ikke like elegant som alt-i-ett, men i det minste noe som tidligere kan gjøre nye hurtigladestasjoner realiserbare. Vi får håpe tilbudet er såpass økonomisk gunstig at noen slår til på dette.
Hurtigere i Grenland
ABB setter i disse dager sjøl opp en semihurtiglader utenfor kontoret i Skien. Dessverre på et lukka område og bare tilgjengelig i kontortida. Som trøst kunne de nå fortelle oss at, jo, de skal få opp en døgnåpen, offentlig tilgjengelig semihurtiglader på Skagerak Arena. Bare litt forhandlinger som gjenstår med energiselskapet med samme navn. Elbilistene må gjerne også pushe på dem.