ABBFår vi nå en smart løsning for dem som stopper mer enn 20 minutter for å lade? ABB er i full fart med å skape et nytt marked for hurtigere lading.

Kjempeselskapet ABB spiser store deler av det voksende norske hurtigladermarkedet. I fjor sommer kjøpte de det nederlandske pionérselskapet Epyon, som var tidlig ute med å utvikle hurtigladere og kommunikasjonsprotokoller, og høster nå av dette. Men hva er dagens nyhet? Jo, en ikke fullt så hurtig ladestasjon.

Hurtigladekartet vårt viser de drøye 70 ladestasjonene som skal være på plass i løpet av 2012. Disse har CHAdeMO-løsning og skal kunne fylle tanken til elbiler i-MiEV, iOn, C-ZERO og Nissan Leaf fra 0-80% i løpet av 20-30 minutter. Oppimot 50 kW effekt har disse hurtigladerne. Nå viser det seg at det går litt saktere i kulda da, og effekten ligger rundt 20 kW.

Da er vi rett over på ABBs nyhet. Terra Smart Connect (SC) er en DC-lader (likestrøm) med CHAdeMO-løsning som har en makseffekt på 20 kW. Hva skryter de av for den?

  • Terra SC hurtigladerSensasjonspris på €9.988, ca 75.000 kroner, for småbestillinger.
  • Smarte energiløsninger reduserer behovet for dyre oppgraderinger av nettet, den bruker 3-fas 32A 400V som i mange land er svært vanlig (i Norge har vi hovedsaklig 240V-nett).
  • Full pupp på 30-120 minutter.
  • Kan enkelt installeres på grunn av supertynn design: høyde 183 cm, bredde 53 cm og dybde 23 cm. Bortsett fra høyden er dette ca halvparten av dimensjonene til en vanlig hurtiglader. Dessuten kan den monteres rett på vegg.
  • Tilgang med RFID (kort) eller PIN-kode for egne løsninger for å betjene elbilflåter.

ABB mener at den nye ladestasjonen øker muligheten for at langt flere kan ta i bruk hurtigere og smartere lading. Den er utvikla for å settes opp på arbeidplasser, bilutleiefirmaer, flåteoperatører, kjøpesentre, restauranter, p-hus o.l. Skal du på et møte, kino, trene eller spise en middag, er dette tilstrekkelig ladefart for at du igjen starter med godt fylte batterier. Dagens elbiler blir lada fra 30 til 80% i løpet av mindre enn en halvtime.

Laderen har kommunikasjon over mobilnettet og er online via et webgrensesnitt. Gir mulighet for fjernstyring, administrasjon, statistikker, kommunikasjon om tilgjengelighet osv. I en egen versjon for firmaflåter, har laderen også integrert to uttak for vanlig 240V 16A normallading. Da kan en lader betjene tre elbiler på en gang.

ABB er optimistiske og tror at markedet for elbilladere i 2017 vil være rundt 8 milliarder kroner. I 2010 ble første hurtiglader satt opp i Nederland. Foruten også å gjøre det godt i Norge, mange av hurtigladeoperatørene her velger ABB, har de vunnet et anbud om 200 hurtigladere i Estland.

Vi tok en prat med Jan Wøien i ABB Norge for å høre hva de tenker om dette.

Hvorfor har ABB utvikla den nye hurtigladeren med lavere ladefart?

Vi har funnet ut at vi skal dekke behovet til dem som ikke enten har veldig god tid eller veldig travelt med å lade. Dette er et helt nytt markedssegment som ingen har fokusert på. Ikke beregna for transportkorridorer som vanlig hurtiglading, men Terra SC adresserer et nytt marked. De som har sånn passe med tid når elbilen parkeres, gjerne en time eller to. Mange ærender har dette omfanget.

Hvor stort er dette markedet?

Vi har gjort noen teoretiske øvelser og sjekka ut erfaringer i Japan hvor det allerede er en god del 20-30 kW ladere. Men jeg kan ikke tallfeste det. Sannsynligvis vil behovet og markedet være større enn å lade langs transportkorridorer.

Har dere solgt noen i Norge?

I begynnelsen av juni blir de første levert fra fabrikk. Salget er allerede startet, og det er bare å bestille. I Norge har vi allerede veldig konkrete interessenter på denne ladestasjonen.

Men det er kanskje noen tekniske utfordringer i Norge siden vi har et litt annet strømnett enn Europa forøvrig?

Jo, Norge har et distribusjonsnett med 240V spenning kontra det europeiske 400V-nettet. Vi vil se på hva vi kan gjøre for å tilpasse oss det. I alle fall er det oftere nyere anlegg med 400V i f.eks. p-anlegg og kjøpesentre.

Terra SC hurtigladerNoen gode poenger til slutt?

Ladestasjonen har mulighet for begrensning av maks effekten hvis det er hensiktsmessig der den installeres. Det betyr den at den kan skaleres opp til 20 kW. Dessuten har vi allerede sammen med europeiske aktører sørga for en integrering mot betalingssystemer i p-hus. Det betyr at du kan betale for lading og parkering samtidig. Noe vi også bør få til i Norge.

 

Takk til Wøien. Vi må si at ABB har kommet opp med en interessant løsning. Hvis både ladestasjonen og installasjonskostnadene blir vesentlig lavere enn dagens CHAdeMO-ladere som settes opp langs veiene, kan vi raskere få et langt mer dekkende hurtigladenett utbygd.

En 50 kW ladestasjon slik som nå bygges, kan koste fra 500.000 kr til 1 million kroner å få på plass. La oss tro at dette kan være et ladepunkt som kan koste fra 150-250.000 kr. Dessuten er det vesentlig lettere å få satt opp flere av dette ladepunktet på det samme området, f.eks. ved veggmontering, noe som reduserer enhetskostnaden.

Selv med lavere ladefart vil dette med riktige plasseringer, være en så fornuftig kapasitet at det vil dekke manges behov for hurtiglading, så sant du ikke skal forflytte deg raskt på lengre distanser. Og om vinteren er det mer eller mindre det samme da kalde litiumbatterier ikke takler høyere ladefart enn 20 kW.

For å lese mer om denne hurtigladeren, sjekk pressemelding som også sender deg til mer produktspesifikasjoner.