blogg100325akerbryggeVårsola begynner å varme og tælan går. Heldigvis. I vinter har det ikke vært lett å sette opp ladestasjoner. Men planleggingen har pågått for fullt. Nå slipper Trafikketaten i Oslo kommune ut nyhetene om ladeplassene vi skal få før sommeren. De skjemmer oss riktig bort.

Storsatsing rundt Aker Brygge

Brygga vil bli omkranset av nye ladeplasser. På Filipstadkaia kommer det 27 plasser. På «trekanttomta» rett ved taxiholdeplassen/rundkjøringa på Rådhussiden av Aker brygge, settes det opp hele 50 ladeplasser! Dette er midlertidige plasser fordi boligbebyggelse er under prosjektering. Men det tar sikkert noen år før dette kommer i gang. Oslo kommune velger å bruke disse områdene til ladestasjoner istedenfor å la dem ligge brakk, i et godt samarbeid med Statsbygg og Oslo Havn. Det skal ikke somles med å få tilbudet klart, planen er å åpne disse ladestasjonene før sommeren.

Kongens gate utvider
I passasjen gjennom Akershus festning har det lenge vært fullt. Det var den første kommunale ladestasjonen som ble åpnet etter nysatsingen som ble vedtatt høsten 2007. Og det har vært en herlig blanding av elektriske biler der. Nå utvides antallet ladeplasser fra 10 til 36. Klare før sommeren.

Elektrisk gate

Oslo får sin første «helelektriske gate». Roald Amundsens gate vil kun ha parkerings- og ladeplasser for elektriske kjøretøy. Eh, det er jo ikke lange stumpen da, så vi snakker ikke om mer enn 6 plasser. Men den ligger fint lokalisert mellom Stortingsgata og Borggården foran Rådhuset. I tillegg er det allerede funnet lokasjoner til ytterligere 53 plasser innenfor ring 2. Nå startes det så smått å sette opp disse, og alle skal være på plass innen høsten.
Oslo kommune, Ensto, Proxll
Sjefen for ladestasjonene
På midten av bildet står avdelingsdirektør Frederik Martinussen i Trafikketaten. Omkranset av Proxll og Ensto som henholdsvis setter opp ladestasjonene og leverer stolpene. Martinussen er en virkelig drivkraft i dette arbeidet og har lett høyt (vel, det er ikke så lurt) og lavt etter nye plasser. Med stor suksess. Så alle som framover får glede av gratis parkering og strøm, får skjenke denne mannen noen varme tanker. Makan til iherdig ladestasjonsutbygger skal det letes lenge etter! Han bidrar til at Oslo holder seg i teten som verdens elbilhovedstad.

Nærmer oss 400 kommunale plasser
Alt i alt forventer Martinussen i Trafikketaten å ha over 300 ladepunkter satt opp innen 2010 er over. Da er Oslo kommune i rute med utbyggingsprogrammet sitt som skal ende med 400 kommunale plasser i løpet av 2011. Plusser vi på privat utbygde ladestasjoner, mange delvis finansierte av Transnova eller ENØK-fondet i Oslo, kan vi ende med nærmere 700 ladepunkt. For oss som i gamle dager hadde en håndfull ladestasjoner å velge mellom, er dette ganske surrealistiske tall. Men sånn må det være for å få flere enn pionérene til å kjøre elbil. Så får vi se hva behovet blir etter 2011. Viljen til å bygge ut, og gleden over suksessen med flittig bruk, er i hvert fall påfallende i kommunen.

Firehjulsmotorsykler
Alle plassene blir nok sikkert men sakte fylt opp. Blant annet er det ønskelig å få firehjulsmotorsykler bortifra MC-plassene. Etter 15.april er disse forbeholdt tohjulingene i henhold til en avtale mellom NMCU og Norstart. Utafor Vestbanen har det i vinter vært et så stort kaos at trikken har blitt stoppet. Denne sommeren håper Norstart inderlig at alle med Reva og Buddy respekterer at tohjulingene skal få bruke MC-plassene i fred. Nå som ladestasjonene popper opp i store mengder, finnes det ingen grunn til noe annet.

Elbiler å få kjøpt!
Så for dem som ikke har elbil ennå, er det bare å skaffe seg en. Pr idag har Reva, Buddy og Think god kapasitet og kan levere i vei. Det er en bedre situasjon enn på lenge.

Opprinnelig publisert 25. mars 2010, 23:04:26 | Hans Håvard Kvisle