Øyvind LundeSensasjonen var et faktum. Elbilforeningens eminente og uredde autoslålåmsjåfør gikk på sitt første nederlag. Starten av Zeros Rally ble for tøff. Denne gangen var Henning Solberg mer velutstyrt enn noensinne.

Øyvind Lunde, styremedlem i Norstart og mannen som har kjørt Think over 250.000 km, har vært utilnærmelig i tidligere autoslalåmkonkurranser for elbiler. Dette til tross for at konkurrentene har rigga bilene sine til det ytterste og Norgeseliten av rallysjåfører har stilt opp. Men inntil igår har det vært umulig å knekke han. Normalt står rallygutta litt lavere på pallen, rister på hodet og lurer på hva Øyvind er for en kar. Derfor tok vi like godt bilde av vinneren før konkurransen starta. Så sikre var vi, det var også Øyvind som fornøyd klappa på Thinken han hadde fått låne. En spreking på litium.

Øyvind Lunde
Øyvind var ikke invitert til å delta fordi autoslalåmen på Akershusstranda var forbeholdt deltakerne som skulle kjøre Zero Rally 2010 til Stavanger. Tipper at noen først pusta letta ut da de så at Øyvind ikke var på deltakerlista. Imidlertid fikk han stille opp som «nullbil», utenfor konkurranse, men med tidtagning. Ser vi på den offisielle resultatlista troner Henning Solberg foran Mads Østberg. Suverent foran resten av feltet. De kjørte hvert sitt råskinn av en Tesla. Fra helt sikre kilder har vi at Øyvind var et drøyt sekund etter dem. Til vår store forbauselse og sikkert til dyp skuffelse for Øyvind. Men som han kommenterte: – Det var bare to som klarte å slå meg, Mads og Henning, men så måtte de dra til med Teslaer for å klare det. Skulle bare mangle.

Akkurat det siste glimtet av ydmykhet tror vi ikke Øyvind på. Vi er sikker på at han planlegger en grusom hevn neste gang han møter rallygutta. Igår var det også kun en omgang, ikke to som normalt. Ganske sikkert et handikapp for Øyvind. Hans strategi er alltid å kjøre absolutt full pinne i første omgang og så gi på litt ekstra i andre.

autoslalåm

autoslalåm

Til slutt en liten video Grønn Bil tok opp da de kjørte slalåmbanen. Ole Henrik i plug-in Prius var best av ikke-rallygutta.