Batteriene i Nissan LEAF holder lenge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bare tre batteripakker har måttet bli byttet ut av 35.000 solgte Nissan LEAF i Europa de siste fem årene.
En gammel, men veletablert myte er at batteripakken i en elbil bare varer noen få år. Men batteripakker på moderne elbiler skal vare ut elbilens levetid.
Resultatene fra Nissan LEAF viser at batteripakkene er pålitelige. Faktisk mer pålitelige enn gjennomsnittet for bensin- og dieselmotorer, ifølge en pressemelding fra Nissan (lenke utgått).
Etter fem år viser Nissan sin loggføring av 35.000 LEAF i Europa at 99,99 prosent av batteriene fungerer som forventet.
Nær halvparten av Nissan LEAF solgt i Europa kjører i Norge. Marina Maneas Bakkum i Nissan kjenner ikke til noen tilfeller hvor batteripakker i norske LEAFer blitt byttet ut så langt.
Kjølig klima bevarer batteriet
Selv om hele batteripakken ikke slutter å fungere, vil batterikapasiteten svekkes gradvis med årene. Erfaringene så langt er likevel at batterikapasiteten holder seg bedre enn forventet. Siden ekstrem varme er mest skadelig for batteriet gjelder dette særlig i Norge med relativt kaldt klima.
Mange av dagens elbiler kommer med batterigaranti på 8 år innenfor en restkapasitet på 70-80 %. Batteripakkene er også bygget opp av enkeltmoduler som kan skiftes individuelt til en lavere kostnad enn hele batteripakken. Foreløpig er det lite erfaring med dette, siden batteriene fortsatt viser seg å være i god stand etter opptil fem års bruk.