BuddyKanskje ikke helt Buddy, men små elbiler er noe tysk bilindustri satser på i et nytt prosjekt. Og sannelig, Buddy har kommet på 2.plass i en europeisk konkurranse.

I Belgia har de begynt med årlige, europeiske kåringer av de beste elektriske syklene, scooterne og to- og firehjuls motorsykler. Det foregår under arrangementet CleanWeek på Circuit Zolder (en Formel 1 bane).

I år kom norske Buddy på 2.plass i klassen E-Quad Passenger. Bare slått av Renault Twizy. Ingenting å skamme seg over det. Vi er ikke vant med at norske kjøretøy kommer på premiepallen i en europeisk konkurranse, så litt nasjonalsjåvinistiske må vi være og feire detteSmile På bildet ser vi Buddy foran noen Goupiler som vant nyttekjøretøyklassen.

Buddy GoupilVi tviler på om det var mange konkurrenter til Buddy. Men det ser ut som konkurransen framover kan bli tøffere. Kanskje ikke neste år, men etterhvert som tysk bilindustri også kommer med ferdige produkter innenfor kjøretøyklassen firehjulsmotorsykkel. For tyskerne interesserer seg for småkjøretøy, det så vi også i Frankfurt i fjor, og kan lese ut av en pressemelding.

Den tyske staten er med i et nytt prosjekt på ca 80 millioner kroner. Dette ledes av BMW, men hvor også Daimler deltar sammen med blant annet Autoliv, TÜV, Siemens og Continental. Utgangspunktet er at myndighetene ønsker elektriske kjøretøy, på fornybar energi, for bruk i urbane områder. Men prosjektet anser at elbilene så langt enten er for tunge, for dyre eller ikke møter sikkerhetskravene i massemarkedet.

I prosjektet Visio.M skal Technische Universität München og bilingeniører sammen knekke denne nøtta. De skal utvikle konsepter som skal være energieffektive, sikre og billige. Målet er at slike kjøretøy kan bli så gode og rimelige at de vil ta en betydelig markedsandel. Til tross for lav vekt på kjøretøyene, skal det likevel oppnås et sikkerhetsnivå som på dagens vanlige bensinbiler.

MuteAllerede har prosjektet bestemt seg for hvilken kjøretøyklasse de anser er den rette: Elektrisk firehjuls motorsykkel med maks 15 kW motoreffekt og 400 kilo vekt (uten batterier). Den klassen Buddy plasserte seg i for 8 år siden.

TU München har lagd en prototype som kalles MUTE. Fint navn. Den skal være testplattformen på det de ønsker å oppnå. Mens BMW jobber med sin egen «Buddy», venter vi i spenning på deres første elbil i3. Vi regner med at de på den tester ut kraftige vektreduksjoner med mye bruk av karbonfiber og aluminimum.

Litt artig å tenke på at vi i Norge allerede har lagd lover som særlig fremmer bruk av små, elektriske kjøretøy i byene. Vi tenker selvsagt på den muligheten de aller korteste elbilene har til å lykkeparkere (på tvers). Snakk om å være framsynt og i forkant av en utvikling som tyskerne nå kaster seg på. Skal se at tida ikke er ute for de minste (og ofte litt rare) elbilene – men at de har framtida foran seg!

Siden vi først nevnte Twizy, kan vi endelig(?) få vise musikkvideoen Renault har lagd sammen med David Guetta (som ihvertfall de yngre kjenner godt). Vi heier på alle forsøk for å gjøre elbiler kult!!! Nå skjønner vi at vi skal jobbe for flere «Party Stations» – det nye navnet på ladestasjoner.