BMW i3 testIkke på «ordentlig», men spionfotografer har fått med seg at elbilen i3 har vært på vintertesting i snø- og kuldelandet Norge.

Vi tipper bildene er fra et sted på indre Østland. Utmerkede forhold for å teste elbil på snø, is og i kulde som utfordrer batteriene.

BMW i3 testRyktene sier at den avbilda varianten av i3 er med en rekkeviddeforlenger, kalt i3 REx som har en liten bensinmotor som genererer strøm til batteriene. Men det er ikke så lett å se av bildene vi har kommet over. Mer påtagelig er det å se at BMW forsøker seg med smalere dekk enn fabrikatet er kjent for.

Ikke alle detaljer for BMW i3 er kjent. Designet er heller ikke helt ferdig, og blir ganske sikkert vesentlig sprekere enn for testbilene de forsøker å anonymisere. Men det blir BMWs første fireseters elbil beregna for bybruk, slippes i Tyskland i 2013. Rekkevidde iht testsyklus rundt 150 km, da gjennom året kortere i Norge. 0-60 km/t på anstendige 4 sekunder og når 100 km/t på 8 sekunder. Skal kunne hurtiglades på under 1 time. Vi har sett lovnader om utstrakt bruk av karbonfibre og aluminimum for lav vekt. Skal bygges i Leipzig.

Pris? Det blir spennende å se, men den virker bruksmessig å være i segmentet for «trillingene», bortsett fra at den er litt lengre og bredere. Så er det BMW da, og den premiumprisen det gir.

BMW i3 testFor dem som vil se hva som er tilgjengelig av elbiler i dag – og hva som kommer, besøk kategorien Merker og modeller.