Charge & DriveFinnes det betalingsvilje for elbillading og parkering? Det ønsker Fortum og Q-park å finne ut av.

Sist fredag startet Q-park i samarbeid med Fortum et konsept med en ny generasjon ladeinfrastruktur. Fem nye ladeplasser i P-kjelleren til House of Oslo. Her må man basere seg på å betale for både parkering og lading.

Lading i P-hus er ikke noe nytt. I 2008 åpnet Oslo kommune 15 plasser i Saga P-hus. Da hadde Europark allerede i noen år tilbudt lading fra mer eller mindre uoffisielle stikkontakter. I de senere årene har de og andre parkeringsselskap oppgradert til de mer kjente normalladepunktene. Dog har strømmen vært «gratis» i form av å være inkludert i parkeringsavgiften.

Q-park og Fortum bryter med en årelang tradisjon om at lading skal være gratis. I Fortums konsept Charge & Drive» må man etter en kort introduksjonsperiode betale for ladingen i tillegg til p-avgiften. Første uken er gratis. Deretter vil lading i en innkjøringsperiode koste 20 kroner uavhengig av tid og kWh, og på sikt vil en timesats innføres.

– I første uken vil det for alle være gratis å prøve ut dette konseptet. Vi ønsker at brukerne skal få testet dette ut. Vår bemannede sentral vil være behjelpelig med utdeling av elbilgavekort, sier Raymon Malmberg i Q-park.

Den norske elbilisten er vant med å få strøm gratis, vil elbilistene da betale for strøm?

Nissan LEAF Charge & Drive– Det er naturlig at elbilistene betaler for drivstoffet til bilen, og vi tror flere vil følge etter oss. Videre er dette en infrastrukturinvestering som også skal nedbetales. I konseptet her inngår også mer enn bare strøm, sier Jan Haugen, Head of Charge & Drive – Norway.

Mulighet til å se på en app om ladepunktet er ledig.

Haugen sikter da til at ladestasjonene som Fortum i lag med Q-park har etablert, er langt mer avanserte enn den infrastrukturen vi har hatt til nå. Ladepunktene har overvåkning i sanntid. Dette muliggjør kommunikasjon med Fortums egen Charge & Drive-app, som for øvrig benytter databasen NOBIL, hvor man kan se om det er ledig ladekapasitet. Det er også noe av grunnen til at det koster å lade.

– Kommunikasjonen mellom ladepunkt og app gjør at man slipper å kjøre innom for å sjekke tilgjengeligheten. Nå kan man sjekke den på E18 på vei inn til Oslo for å planlegge om man kan parkere og lade her, forklarer Jan Haugen.

På sikt håper Jan Haugen å tilby reservasjonsmulighet via appen (foreløpig bare for iPhone) til Charge & Drive.

Infrastrukturen som Fortum tilbyr, er tyverisikker gjennom sitt unike låsesystem av ladestasjonen, som i sin helhet styres via SMS.

– For å starte lading sender man «start + stolpenummer» til 2430, så vil ladeluken åpnes og man kan starte lading. Når elbilen er ferdigladet, sender du «avslutt + stolpenummer» for å avslutte og åpne luken. Tryggheten ligger i at det bare er det samme mobilnummeret som startet ladingen, som kan avslutte den. Mister man telefonen eller lignende, kan man kontakte vår kundeservice som kan fjernstyre åpningen, forklarer Jan Haugen.

Med andre ord nytter det ikke her bare å komme med stålnøkkelen og ta ladeledningen I bruk.

Hva er det som få Q-park til å gå inn i et slikt samarbeid, når man kan lade og parkere gratis ute på kommunale p-plasser?

Charge & Drive– Vi ser på denne piloten på fem ladepunkter som en del av Q-park sitt samfunnsansvar, hvor vi ønsker å fremstå som en miljøbevisst bedrift, sier Raymon Malmberg som er Q-parks driftsleder for p-hus.

– Elbil og lading er et spennende konsept, og det vil skje mye de kommende årene. Det er begrenset med parkeringsmuligheter ute i det offentlige rom. Vi tror at en god del elbilister vil ha forutsigbarhet på lading og ønsker bekvemmeligheten vi kan gi. Hos oss kan man sette fra seg bilen i 16-20 graders varme året rundt, og vinterstid slipper man isete og kald bil.

Hva om det blir smekkfullt?

– Hos oss er det rimelig enkelt å utvide med med flere plasser. Så er det behov for det, vil vi i den løpende evalueringen beslutte en utvidelse.

Plassene har ladeplikt i motsetning til de offentlige ladeplassene – hvorfor?

– Ønsker kunden kun å parkere, har vi nok av andre plasser for det. Ladeplassene er ment for dem som må lade.

Elbiler bruker jo som kjent ladepunktene noe mer vinterstid enn sommerstid, du frykter ikke at plassene vil bli stående ubrukte i perioder?

-Dette er noe vi er ute etter å erfare, så får vi se og vurdere, avslutter Raymon Malmberg i Q-park.

Da gjenstår det bare å ønsker duoen lykke til, så venter vi i spenning på om elbilistene vil akseptere betaling for både parkering og lading. Her er presentasjon av Fortums Charge & Drive.

På bildet ser vi til venstre Raymon Malmberg (Q-park) og til høyre Jan Haugen (Fortum) vise fram Fortums første Charge & Drive stasjon i Oslo.

Fortum og Q-park