Chevrolet Bolt endelig avduket
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stor festivitas da elbilen Chevrolet Bolt entret scenen i Las Vegas i går kveld norsk tid. Til Norge kommer den med Opel-emblem.
Anledningen var messen Consumer Electronics Show (CES), som er blitt mer og mer relevant også for bilprodusenter. Bolt blir lansert som 2017-modell, og går i produksjon ved GMs Orion-fabrikk i Michigan, nær Detroit, i løpet av høsten.
– Det er mindre enn ett år siden vi viste fram konseptversjonen av Bolt, og samtidig lovet å levere en elbil for massemarkedet, sa GM-sjef og -styreformann Mary Barra, som la vekt på at målet var å lansere en elbil med god rekkevidde til en fornuftig pris.
Den prisen er «rundt 30.000 dollar» (inkludert incentiver som Californias fratrekk på 7.500 dollar). Hvordan dagens høye dollarkurs vil påvirke prisen på den kommende Opel-versjonen er ikke kjent.
Maksrekkevidden er anslått til 320 kilometer, basert på Chevrolets egne tester. Men de lar oss fortsatt ikke vite presist hvor stor batteripakke som finner veien inn i Bolt, utover noen hint som gir grunnlag for å spekulere litt.
Klargjort for konkurranse
Det er tydelig at Chevrolet ønsker å gi et inntrykk av at alt det siste av kommunikasjonsteknologi er på plass i den nye elbilen.
– Bolt kan benytte det aller nyeste av app-teknologi for bildeling, avansert GPS-bruk og «gamification».
Sistnevnte betyr altså at elementer fra dataspill er tatt inn i elbilen. I framtiden vil Bolt-eiere ved hjelp av dette kunne konkurrere om hvem som har den beste og mest effektive kjørestilen.
– Den skal være like morsom å kjøre som å eie. Alt er laget for å forbedre brukeropplevelsen nå og i framtiden, sa Barra, og la til at mange egenskaper i Bolt baserer seg på innspill fra eiere av den eksisterende ladehybriden Volt (tidligere solgt som Opel Ampera i Norge).
En konkret faktor som framheves, er rekkeviddeindikatoren. Denne skal basere seg på tiden på døgnet, topografi, vær og førerens kjørestil. De fleste er kjente som beregningsgrunnlag, men det blir spennende å se om Chevrolet tar det hele et steg videre.
En kvalifisert gjetning
En mer energieffektiv blåtanntilkobling skal være på plass i den nye elbilen. Denne skal koble smarttelefonen automatisk til bilen når eieren nærmer seg. Mange av de førerorienterte funksjonene støttes av OnStar 4G LTE, for å gi enklere tilgang til apper via raskt mobilt bredbånd. Eksempelvis skal det være enkelt å sjekke ladestatus, og sette i gang forvarming, via smarttelefonen.
I dashbordet er det en 10,2 tommer stor MyLink-berøringsskjerm, det er ryggekamera med vidvinkelfunksjon som viser alt som skjer bak bilen og såkalt «Surround Vision», som gir fugleperspektiv på alt i omgivelsene ved kjøring i lave hastigheter og ved parkering.
Ellers er det få konkrete opplysninger om elbilens elektrotekniske spesifikasjoner. Men det skal ta ni timer å lade via en 32A-kurs (bilen skal ha en AC-ombordlader på 6,6 kWh), og rundt en time fra 0 til 80 prosent (med DC-hurtiglading).
Det antyder at batteripakken har en nettoytelse mellom 50 og 60 kWh. Den er forøvrig plassert under kupeen og skal på den måten ikke kompromisse med plass til folk og bagasje.
Her kan du se video fra CES-presentasjonen (spol fram til 14:00).