Chevy Bolt skal få 30 mil rekkevidde
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

General Motors (GM) har avduket elbilen Chevrolet Bolt i Detroit i dag. Teslas Model 3 er den selvsagte målestokken, men hvem vinner kappløpet?
Det er bare få dager siden vi fortalte om at Hyundai planlegger en rekke ladbare modeller, blant dem tre rene elbiler. Og vi har hørt tisking i gangene om at Opel har en ren elbil på gang, etter at ladehybriden Ampera kom til veis ende i Europa. Den har vært «identisk tvilling» med Chevrolet Volt, som nå kommer i ny drakt. Det kommer vi tilbake til.
Nå begynner det helelektriske bildet å bli enda tydeligere: Konsept-elbilen Chevrolet Bolt ble avduket på North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit i dag.
– Konseptet Bolt er en «game changer» av en elbil. Den er konstruert for å være oppnåelig – ikke eksklusiv. Chevrolet tror at elektrifisering er en viktig del av fremtidig transport, og elbiler må være rimelige for å nå et bredere kundesegment, uttalte GMs toppsjef Mary Barra under avdukingen.
Bolt er femdørs kombi som utstyres med batteripakke fra GMs faste leverandør, nemlig sørkoreanske LG Chem. Det er akkurat som Hyundai planlegger.
Og dermed tyder mye også på at GM-eide Opel får sin første elbil i Europa.
20 år etter EV1
GMs nye elbil, som forøvrig kommer 20 år etter EV1, skal – dersom øvrige informasjoner stemmer – ha fått modellår 2017. Etter denne amerikanske terminologien kan det bety at den er i salg allerede en gang neste år.
Modellen skal være kjent internt som «BEV2», ifølge ryktebørsen fram mot dagens premierevisning. Chevrolet tilbyr imidlertid allerede en elektrisk småbil, nemlig Spark, men bare i delstatene California og Oregon.
Den nye modellen skal være en kompaktklassebil med klare «crossover»- eller mini-SUV-kjennetegn.
Disse påminner kanskje klarest om dagens Kia Soul Electric. Posisjoneringen er imidlertid tydeligst mot Teslas varslede Model 3, som er ventet i 2017. Spørsmålet nå er hvem som kommer seg først til torget.
Bolt skal selges globalt
Når det gjelder batteriene, tyder mye på at de vil bli produsert ved LG Chems fabrikk i Holland, Michigan, der dagens Volt-batteri (17,1 kWh) også produseres. Nettopp LG Chems Cho Suk-jeh uttalte sist sommer at selskapet skulle levere batterier til en elbil med mer enn 300 kilometer rekkevidde.
I ettertid vet vi at Hyundai lover en elbil med «forbedrede batterier» fra samme produsent.
Uansett; om det er slutt for den europeiske Amperaen kommer det altså nye dager for Chevrolet Volt – som også premierevises i ny versjon i Detroit. Nye Volt har blant annet fått økt batteristørrelsen med 1,3 kWh. Detaljene kommer vi tilbake til i en egen sak.
I motsetning til Volt skal imidlertid Bolt selges globalt – Kina inkludert. GM har fått med seg at flere land enn Norge i dag tilbyr incentivordninger til kjøpere og eiere av elbiler, og ønsker å tilby noe i disse markedene.