Citroën elektrifiserer Berlingo varebil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan se ut som om varebilmarkedet fremover får et skikkelig elektrisk løft. Først Ford, så Renault. Deretter slipper den norske Mitusbishi importøren en i-MiEV varebil. Nå kommer det flere franskmenn på banen.
PSA-gruppen har lange tradisjoner for elbiler. Og denne gangen er det dødt løp mellom søstermerkene Peugeot og Citroën. Begge slipper i slutten av september sine elektriske varebiler på spesialmessen i Hannover.
Citroën Berlingo er allerede en utbredt varebil i Norge. Kjennetegnet ved romslig lasterom og god lastekapasitet har gjort den til en populær varebil blant sine brukere. Den elektrisk versjonen vil som sine fossile søsken bli tilbudt i kort (4,38m) og lang (4,63m) versjon, med henholdsvis 3,3 og 3,7 m3 lasterom. Lastekapasiteten er på 685 kg. Berlingoen vil kunne leveres som 3-seter. Pressemeldingen sier i denne omgang ikke noe om 5-seters stasjonsvogn.
Citroën legger vekt på sin historiske satsing på elbiler gjennom tidlige elektriske utgaver av bl.a første generasjons Berlingo. Som mange av oss husker fra slutten av 1990-tallet. Vi applauderer Citroën sitt engasjement for arbeidet med redusert utslipp av giftige gasser i vårt nærmiljø. Noe de vil bidra med ved lanseringen av denne elvarebilen.
Den nye elektriske Berlingo bygger på teknologi utviklet i samarbeid med Mitsubishi. Den får en 22,5 kWt batteripakke som vil kunne gi Berlingo en rekkevidde på inntil 170 km avhengig av last, kjørestil og årstid. Motoren på 49 kW (67hk) har et godt dreiemoment på 200 Nm, som oppskriftsmessig vil gi god akselerasjon og trolig grei toppfart for de fleste brukerne.
Citroën tilbyr mulighet for hurtiglading (CHAdeMO-løsning) i tillegg til normallading på inntil 16A. 0-80% lading på 30 minutter ved bruk av hurtiglader, sier Citroën. For egen regning legger vi til at det avhenger av utetemperaturen. I kulda er det tregere.
Citroën Berlingo Electric fortsetter den gode elbiltrenden med gjenvinning av energi ved hastighetsreduksjon og bremsing. I motsetning til Citroën C-ZERO er Berlingo en forhjulsdrevet bil.
Kupéoppvarmingen besørges av en elektrisk varmer med «eco-mode»-funksjon for å begrense strømforbruket. Vi er spent på å se hvordan det vil fungere i praksis. Selvsagt vil vi sette en fossilvarmer på ønskelisten.
Berlingo Electric vil beholde det fine flate lasteromsgulvet som kjennetegner denne varebilen, da batteriene er plassert under bunnen av varerommet.
Det er i samarbeid med den spanske regionen Galicia, Berlingo er blitt utviklet. I byen Vigo i det nordvestlige Spania finner vi også fabrikken som skal bygge denne elektriske varebilen. Derfra vil den finne sine veier til Norge i løpet av første halvår 2013.
Vi skal være blant de første i køen for å få en prøvetur med denne varebilen. Da skal vi formidle kjøreinntrykk til potensielle vareelbilkjøpere.
Her kan du lese alle detaljene i den norske pressemeldingen om Citroën Berlingo Electric.