Citroën leverer elbil om et halvt år

Citroën har meddelt at deres elektriske 4-seter C-Zero vil koste under 240.000 kr og skal leveres til norske kunder i 1.kvartal 2011. Men noen spørsmål gjenstår.
C-Zero er Citroëns variant av den mye omtalte i-MiEV fra Mitsubishi. Samme teknologi, størrelse, funksjoner og utseende. Mitsubishi er rett rundt hjørnet med sin lansering i Norge, men Citroën var først og presenterer en foreløpig introduksjonspris på 239.900 kr.
C-Zero har litiumbatterier, og Citroën hevder at den har en kjørelengde på 130-150 km og toppfart på 130 km/t. Interessant nok presenterer de også at den kan hurtiglades fra 0-80% på 30 minutter. C-Zero C-Zero leveres med 3 års garanti på bilen og 5 år/50 000 km på batteriene. Resten av detaljene kan du lese i pressemeldingen.
Nærmest i gledesrus over nyheten tok Norstart kontakt med Citroën Norge for å få litt utfyllende detaljer. Noen ubesvarte spørsmål satt vi med etter å ha lest pressemeldingen. Ved første telefonkontakt var det litt usikkerhet på den andre siden av linja, men informasjons- og salgsassistent Ranveig Sønju var raskt tilbake samme dag og ga oss mer utfyllende informasjon.
Skal alle Citroëns 51 norske forhandlere selge elbilen C-Zero?
Slik det det ser ut nå, vil alle Citroëns forhandlere i Norge få tilbud om å selge C-Zero. Deretter vil det være opp til den enkelte forhandler å benytte seg av dette tilbudet eller ikke. Det er vel naturlig å tro at forhandlere i de større byene vil være mer interesserte enn forhandlere som holder til i mindre befolkede områder.
Hvor mange C-Zero forventer Citroën selge?
C-Zero lanseres først i 1. kvartal 2011, så det er fremdeles en god stund til vi ser bilen på norske veier. Salgsmål for 2011 er enda ikke fastsatt. Men vi har allerede fått bestillinger fra forhandlere.
Hvor kan vi prøvekjøre C-Zero?
Det er ennå ikke mulig. Kanskje først i 1.kvartal 2011, pr idag vet vi ikke når vi får demobiler.
Vil Citroën prioritere spesielle kundegrupper eller er det åpent for alle å kjøpe C-Zero?
Citroën prioriterer ingen, de som vil kjøpe skal få kjøpe!
Rekkevidden på C-Zero oppgis til 130 – 150 km. Er dette realistisk i forhold til det kalde klimaet i Norge/Skandinavia?
Denne rekkevidden er realistisk for store deler av året (grovt sett april/mai til september/oktober), men streng kulde påvirker selvsagt rekkevidden akkurat som andre forhold også gjør det, som f.eks. topografien. Over en lang periode, har batteriet lenger levetid i kaldt klima enn i svært varmt klima.
Skal det gjøres andre tilpasninger til nordiske forhold? I Norge har vi blant annet veier som saltes ekstremt mye på vinteren. Vil dette bli en utfordring?
Alle biler som selges i Skandinavia har en kuldepakke som beskytter bilen ved snø og kulde. Salt på veiene påvirker ikke C-Zero mer enn andre biler med konvensjonell forbrenningsmotor. Batteriet er beskyttet.
Det oppgis at C-Zero kan hurtiglades med Yasaki-plugg som går i en 400 V-kontakt. Er alt som er nødvendig for hurtiglading inkludert i prisen som oppgis?
Yazaki-pluggen inngår ikke i den oppgitte prisen på 239 900,- NOK. Den kan kjøpes som tilvalg.
Vi ønsker Citroën lykke til!