COP21: Elbilindustrien lover å fortsette utviklingen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Det utrolige salget av elbiler i Norge viser at det er mulig å nå et massemarked i løpet av få år, fastslår den europeiske elbilforeningen AVERE. Store industrielle aktører gir nå et viktig løfte. På vilkår.
I forbindelse med klimakonferansen COP21 i Paris, lover AVERE og en rekke industrielle aktører – blant dem Tesla, Renault-Nissan og BYD – ambisiøs vekst innen elektromobilitet og fortsatt utrulling av nye modeller.
Dette på betingelse av politiske forpliktelser som gjøres på COP21 eller ved andre viktige anledninger framover.
AVERE, der Norsk elbilforening er medlem, fastslår videre at det for elbilister ikke er noen overraskelse at uttrykket «en gang elbilist, alltid elbilist» har festet seg.
– Kundetilfredsheten er ekstremt høy, sammenlignet med konvensjonelle biler. Selv om utvalget av modeller fortsatt er begrenset, endrer bildet seg raskt: Rundt 50 er på markedet i dag, og en rekke nye er på vei inn i årene som kommer.
Essensiell myndighetsstøtte
– De miljømessige fordelene blir også satt pris på av forbrukerne, og de bidrar sterkt til å skape bevissthet rundt viktige tema som klimaendringer og luftkvalitet. Som industriledere vil vi bygge videre på de betydelige ressursene som allerede er lagt i forskning og utvikling, produksjon og bruk av teknologien. Vi vil fortsette å jobbe hardt for å redusere klimaendringene.
Elektromobilitet har et stort potensial som bidrag til å takle klimaendringer, luftforurensning og uavhengighet fra fossile drivstoff. Dette demonstreres hver dag i land over hele verden, og forbrukere omfavner de nye teknologiene.
– For å skape en myk overgang til et massemarked for elbiler, må myndigheter definere langtidsstrategier og støtte videre utrulling av elbiler og nødvendig infrastruktur. Strategiene må støttes av tilfredsstillende incentiver. I tillegg må kommunikasjonskampanjer imøtekomme forbrukeres behov og bekymringer. Industrien trenger tid på å bygge opp kritisk masse og optimalisere eksisterende og framvoksende teknologier relatert til elektromobilitet.
Les mer om saken på AVEREs nettsider (lenke fjernet).