BilkollektivetEr du medlem av Bilkollektivet i Oslo, kan du nå prøve ut elbilen Peugeot iOn. Elbilen blir forhåpentligvis en av mange i Bilkollektivets bilpark framover.

Bilkollektivet har kjøpt inn to elbiler av merket Peugeot iOn. Elbilene har i en periode vært testet internt, før den første ble gjort tilgjengelig for utlån i april. Den står parkert i Oslo sentrum og kan bestilles som vanlig på medlemssidene til Bilkollektivet. Det koster litt mer i timeleie for elbilen, men til gjengjeld betaler man ikke per kilometer slik som for de andre bilene. Snart skal også den andre av de to innkjøpte Peugeot iOn settes i drift.

– Med denne prisprofilen skal elbilen være konkurransedyktig med andre småbiler ved normal bruk. Kjører man over 4-5 mil på en dag, vil det lønne seg å leie elbil. I tillegg slipper man å betale for parkering og kan kjøre i kollektivfeltet, sier Arne Lindelien i Bilkollektivet.

God respons fra medlemmene

– Vi har hatt veldig god respons på bruk av den første elbilen som har vært tilgjengelig for medlemmene i 4-5 uker, forteller Lindelien.

Foreløpig har ingen kjørt bilen tom for strøm, og den fungerer like bra i bruk som alle de andre bilene i bilparken til Bilkollektivet. I bilen ligger det en kort bruksanvisning for de viktigste tingene man må tenke på før man kjører avgårde. I bestillingssystemet er det også lagt inn en buffer på tre timer etter hver utleieperiode slik at bilen kan lades og man ikke risikerer å hente en bil som er tom for strøm.

Forskjellig transportbehov

BilkollektivetBilkollektivet har rundt 160 biler som er lett tilgjengelige for bestilling på nett og henting rundt i nærområdene til medlemmene. Bilparken er variert og skal dekke alle behov fra bykjøring til handleturer og flytting.

Elbiler passer fint inn i denne miksen av biler, men kan være problematisk i forhold til ladetid hvis de blir for populære. Men løsningen Bilkollektivet har lagt opp til med buffer for lading er god. Alternativt kan et bilkollektiv være ideelt for dem som eier en elbil som bil nummer én og som leier en større bil ved behov utenom den dagligdagse kjøringen.

– Selv om de fleste medlemmene leier større biler for hytte- og handleturer, er det også et behov for mindre biler for bykjøring. Så langt er bilen leid ut nok til at det svarer seg for Bilkollektivet å ha den i bilparken vår, sier Lindelien.

Verdsetter miljøvennlig transport

Bilkollektivet har de fleste av sine 2 400 medlemmer i Oslo, men har også etablert seg i flere andre norske byer. I en undersøkelse utført av Transportøkonomisk institutt, mener medlemmene i Bilkollektivet at økonomiske og praktiske fordeler er hovedgrunnen til at de er medlem, men over 20 prosent oppgir at de ønsker å reise miljøvennlig.

– Bilkollektivet blir brukt til transportbehov som ikke kan dekkes av kollektivtransport eller sykkel og gange, sier Lindelien.

Elbilene i Bilkollektivet kan dermed hjelpe til med at også bilbruken blir mer miljøvennlig.

I tillegg til Bilkollektivet har leiebilfirmaet Move About kun elbiler i sin bilpark. For dem som bor i Trondheim, kan Trondheim bilkollektiv tilby Think City for deling.

Arne Lindelien i Bilkollektivet har testet ut elbilen Peugeot iOn, og er godt fornøyd med responsen den så langt har fått blant medlemmene.

Bilkollektivet