– Den neste bilen måtte bli en elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

71 grader nord-programleder Tom Stiansen entrer snart trinn tre i elbilraketten. Han er først ut i vår nye serie «Elbilen og jeg».
Den tidligere toppalpinisten er så fornøyd med å være elbilist at han ikke ser for seg å kjøpe en eksosbil igjen. Han er rett og slett kjempefornøyd med sin Tesla Model S P85, og er blitt en engasjert elbilambassadør.
– Det eneste jeg savner er tilhengerfeste, men trenger jeg det kan jeg låne bil av faren eller broren min – foreløpig. Man må gjøre noen tilpasninger, og man må lade litt lenger enn tiden man bruker på å fylle bensin, men jeg synes det er verdt det – for å ta litt ansvar, sier Stiansen, som vi møter rett før det er tid for påskeferie.
– Jeg prøver å sykle mest mulig når jeg skal rundt omkring i byen. Særlig før jeg fikk elbil kjente jeg på det; at det å kjøre bil i byen var meningsløst, erkjenner Stiansen.
Han gir livet som elbilist karakteren 10 av 10 mulige. Der ligger også «skylden» for at familien nå har gått til anskaffelse av en elektrisk Kia Soul, og dermed blitt utslippsfri i trafikken.
Vil kjøre Soul til hytta
– Kiaen bruker kona mi mest foreløpig, men jeg tipper at jeg kommer til å bruke den til byen innimellom – når jeg ikke sykler, sier Stiansen
– Nå har vi hatt den i en uke. Tidligere hadde kona en firmabil, en Volvo XC70. Jeg satte meg nøye inn i hva vi skulle ha, og følte at Soul hadde litt mer rekkevidde enn mange av de andre på markedet. Vi har hytte på Nesbyen, så jeg tror vi kan komme oss dit med en lading på Sokna eller Flå. Da kan vi handle mens vi lader. Vi har også tilgang til ei hytte i Kragerø, og jeg ser for meg at vi kan kjøre Soul dit også.
Stiansen nøler ikke med å fortelle om sine gode erfaringer med elbil:
– Jeg har faktisk omvendt ganske mange, og fått dem til å tenke elbil. Jeg tror i hvert fall jeg har fått 10-12 til å kjøpe elbil. Brorparten av dem Tesla, men også andre merker. Jeg hadde skyhøye forventninger til Tesla, og de er innfridd med renter. Helt fantastisk, fastslår Stiansen, som selvsagt er opptatt av å holde elbilen ren og fin.
– Jeg er veldig glad for elbilgodene. Men hvis man kjøper en sykkel, eller elsykkel, som folk har begynt å tenke på, er det jo enda mer miljøbevisst. Og det er moms på begge to. Det er egentlig litt spesielt. Elsykkel er et veldig fint alternativ for mange, og gjør at de kan sykle lengre turer.
Ny runde med 71 grader nord
Ellers er Stiansen i gang med en ny runde av TV Norge-programmet «71 grader nord» rett over påske. Han reiser 12. april, og er på tur fram til 21. mai. Så mye kan han imidlertid ikke avsløre.
– Nei, det kan jeg ikke si noe om. Vi skal til Lindesnes først, og så skal vi til Nordkapp. På veien skal vi innom mange steder, sier en hemmelighetsfull og lattermild Stiansen.
– Men jeg vet at vi skal ha med oss 12 eller 14 deltagere, som jeg ennå ikke vet hvem er. Jeg gleder meg veldig, jeg gjør alltid det. Det er tiende året jeg er med, og det blir den 16. turen totalt.
Stiansen jobber også for Kraftinor AS, en kraftprodusent med base i Narvik, med konseptet «idrettsstrøm». Derfor er Teslaen også tapetsert med reklame for Kraft til idretten.
– Det er et kult konsept som jeg jobber mye med mot klubber, sier Stiansen, i det vi går ut av bilen for å ta bildene til denne saken. Etterpå er det direkte til P4-studio for å snakke med Meggene, nemlig Lise Askvik og Astrid Gunnestad.
– Så du tør det?
– Jeg vet ikke? Jeg ble bedt om å komme og svarte ja, ler Stiansen. (Her kan du høre hvordan det gikk hos Meggene (fra 3:40))
Både heftig og fornuftig
Som vi antydet innledningsvis; den neste bilen blir selvsagt også en elbil.
– Ja, det måtte det bli, svarer Stiansen kjapt.
– Har du lagt noen planer om hva det blir?
– Jeg venter på en ny Model S. En Dual Drive.
– Med P også, eller?
– Ja, det har visst blitt det. Den kommer i juni, tenker jeg. Jeg var heldig og fikk bestilt før prisoppgangen før jul. Jeg gjorde det litt på grunn av den høye dollarkursen, som jeg tippet ville føre til høyere pris. Så slengte jeg inn bestillingen, og tenkte at jeg heller kunne avbestille. Det var 17. desember. Dagen etter våknet jeg opp til nyheten om prisøkning. 95.000 kroner.
– Men jeg kommer ikke til å dra på ofte. Jeg talte litt på knappene – P eller ikke P – og kom til at jeg måtte ha det. Noe annet ville bli litt nedrykk. Jeg har ikke angret på den avgjørelsen ennå, sier Stiansen, som nøyde seg med 19 tommer store hjul.
– Bedre komfort, mindre støy og bedre rekkevidde, ler Stiansen, liksom for å understreke det rasjonelle ved kjøpet.
Ti kjappe til Tom Stiansen!
– Hvor lenge har du eid elbil (og når prøvde du elbil første gang)?
– Jeg prøvde vel første gang, ja, når var første gang Tesla tilbød prøvekjøring? Det var vel i desember 2012. Da bestilte jeg, og fikk den i slutten av september 2013. Det blir halvannet år. Før den tid hadde jeg bare kjørt elektriske golfbiler.
– Hvorfor byttet du til elbil, og hva bruker du den til?
– Fordi jeg synes elbil er et genialt konsept. Og jeg analyserte bruken vår dithen at det passet kjempebra, selv om vi ikke bruker kollektivfelt. Det å kjøre uten at det durer og bråker er jo utrolig digg, og du bruker mye mindre energi enn når du kjører fossilt. Elbil er dessuten miljøvennlig, mener jeg da. Mange mener noe annet, men jeg står på miljøaspektet. Jeg bruker elbil til alt vi brukte annen bil til før. Vi kjører til fjellet i påsken. Skiboksen er full og frunken full av matvarer. Kvitfjell først, en 25-26 mil, mye oppover på slutten. Så er det over Golsfjellet til Hallingdal. Tilsvarende distanse. Da lader jeg kun på hytta, dropper superladere.
– Hva kjørte du før (tre foregående)?
– Det er veldig enkelt å svare på: De fire foregående bilene mine har vært Volkswagen Passat. Jeg kjøpte den modellen fordi jeg følte jeg fikk mye for pengene. Så begynte jeg å tenke jeg på Skoda Octavia, og den større Superb. Enda mer for pengene. Men så kom en hyttenabo: «Har du hørt om Tesla?» Han var gira. Så da jeg spekket opp en Passat, så jeg at den ble like dyr som det man trodde Teslaen ville bli. Da var jeg ikke så veldig vond å be. Ja, jeg ble litt nerd. (Erindrer også en Audi TT Roadster han hadde mot slutten av sin aktive karriere, ble levert inn dagen før han skulle gifte seg i 2000).
– Hvor fornøyd er du som elbilist, på en 1-10-skala?
– Det er 10. Kjempefornøyd!
– Ser du på deg selv som bilinteressert?
– Jeg så ikke på meg selv som bilinteressert i det hele tatt før jeg fikk Tesla. Ja, etter at jeg fikk elbil er vel riktig å si. For jeg er like interessert i Kiaen, selv om jeg liker best å kjøre Tesla. Jeg synes det er så kult med elbil, det er nesten religiøst. Før? Jeg kjørte Passat. Jeg trenger ikke si mer enn det. Du er ikke bilinteressert hvis du har fire sånne etter hverandre.
– Hva er den viktigste elbilfordelen for deg?
– Det er veldig gunstig at man plutselig kan ha råd til en drømmebil. Dermed er mva-fritaket viktig. Jeg hadde aldri hatt råd til å kjøpe en fossilbil med tilsvarende kvaliteter og ytelser. Det har vært en guttedrøm som har gått i oppfyllelse. Når man først har den; den funker. Og det med svært lave driftsutgifter.
– Har du blitt mer energibevisst av å kjøre elbil?
– Ja, veldig. Jeg har fått et mye mer bevisst forhold til strøm og forbruk. Jeg er flink til å slå av lys hjemme og skrur ned temperaturen når vi ikke er hjemme.
– Må du ofte oppklare myter om elbil?
– Jeg må ikke, men jeg gjør det gjerne. Jeg gjør det jo alltid! Jeg forkynner det glade budskap. Møter jeg kritiske røster, med hensyn til miljøaspektet, sier jeg som Elon Musk en gang sa – da han var blitt lei av å fortelle hvor mye energi som går med til å raffinere bensin og diesel: Hvis du setter deg i bensin- eller dieselbilen i en garasje med døra igjen, skrur på tenningen og åpner vinduet… da dør du. Ferdig snakka. Men all nyutvikling koster selvsagt noe, og jeg opplever stort sett at folk er positive til det.
– Frykter du at elbilfordelene forsvinner før elbilen er konkurransedyktig?
– Jeg tror egentlig ikke det. Jeg tror ikke så mange av de politiske partiene tør å røre ved de godene. Nå er Norge blitt et foregangsland, mange ser til oss. Jeg skjønner jo at man må ha inn noen penger, men jeg tror ikke elbilpolitikken blir ødelagt. Kan hende kommer det en form for luksus- eller hestekraftavgift, på enkelte elbiler som har mye av det gode. Men målet må være at folk tenker elbil først, og at fossilbiler kun ses på som et alternativ. Ikke omvendt. At elbil er greia.
– Hva synes du om lukten av eksos?
– Nei, den er ekkel. Når jeg ligger bak en gammel bil som spyr ut noe mørkt… Da må jeg bare få deaktivert klimaanlegget snarest. Ellers må man jo holde pusten. Eksos er en uting. Derfor må bompengefritak inn i byene være det siste godet som tas bort, nettopp på grunn av det med lokal forurensning.