Hopp til innhold

Engstelig for ladekø? Fire grunner til at du bør ha Tesla-appen selv om du ikke har Tesla

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LANG LADEKØ: Men se hvordan det ser ut på Tesla-ladestasjonen til venstre i bildet. Her fra ladestasjonene ved Circle K i Øyer i fjor sommer.

Derfor kan elbilister flest være tjent med å laste ned Tesla-appen først som sist.

Omtrent 80 prosent av Teslas supercharger-stasjoner er det siste året åpnet opp for at også andre bilmerker kan lade ved dem.

Men for at du som ikke kjører Tesla skal kunne lade der, må du laste ned Tesla-appen, og registrere deg som bruker i appen.

Du må også legge inn inn bankkortdetaljene dine i appen, så du får betalt for ladingen.

Foreløpig har ikke Tesla åpnet for at du kan bruke ladebrikker eller andre løsninger for å få tilgang til ladenettverket deres, selv om dette sannsynligvis vil endre seg på sikt.

Men det skjer ikke denne påsken, for å si det slik.

HVIS NOEN SKULLE LURE: Sånn ser den ut, Tesla-appen.

Fire grunner til å gjøre det nå

Så mulig det er like greit å laste ned Tesla-appen nå, før du kanskje skal ut på langtur i påsken?

Eller bare få gjort det unna, inkludert registreringsknotet, før du står der ved ladestolpen og bare vil lade – enten det blir i påsken eller senere? Det tar ikke mange minuttene.

For å bruke en supercharger er det bare å plugge inn og starte ladingen i appen. Med Tesla-appen kan du se ledige supercharger-punkter, overvåke ladestatus og få beskjed når bilen er klar til å dra videre.

Våre beste tips:

Slik bør du oppføre deg med andre elbiler på Teslas superladere

Men: Det er bare elbiler med CCS-ladekontakt som kan lade der i utgangspunktet. Dersom du har en bil med den asiatiske CHAdeMO-standarden, hvor Nissan Leaf er den mest vanlige modellen, går det rett og slett ikke å lade hos Tesla.

I farten kommer vi på minst fire grunner til at det kan være lurt å ha Tesla-appen klar til bruk i mobilen din også for andre elbilister enn Tesla-førerne selv.

Tesla-fanboys vil sikkert mene det er flere, men her er våre fire:

VELG DETTE MENYPUNKTET I APPEN: Med mindre du da har en Tesla …

1. Høy ladehastighet

Stadig flere elbiler klarer betydelig høyere ladehastigheter enn de tradisjonelle 50 kilowatts-hurtigladerne tilbyr.

Selv om de fleste hurtigladerne som nå bygges er lynladere med minst tre ganger så høy effekt som de tradisjonelle hurtigladerne, er alle Teslas superchargere raske.

PS: Husk å forvarme batteriet på bilen din, om bilen din har mulighet til det – da klarer bilen din å utnytte en større del av effekten på ladestolpen og ladingen går både fortere og blir billigere.

Forvarming av batteriet – vi testet brukervennlighet og påfølgende ladefart på fem nye elbiler:

Fortsatt langt igjen før det virkelig funker

Forvarming fungerer som regel ved at man navigerer til en hurtig- eller lynladestasjon, men ikke alle bilmerker «tillater» at deres modell navigerer til en Tesla-superlader.

Derfor kan det være lurt å navigere til en annen lader i nærheten, for å sno seg rundt denne proteksjonismen.

Dro to uker på elbilferie i Storbritannia:

– ElbilAppen var en «lifesaver»

2. Mer å velge i

Tesla har i skrivende stund 105 ladestasjoner i Norge, og om lag 1000 Tesla-supercharger-punkter er nå ledige for andre elbiler.

Ved 85 av de 105 Tesla-stasjonene kan også andre bilmerker lade.

Det gir seg selv at du har et langt større tilbud å velge i når du er på tur om du inkluderer Tesla i ladebuketten din, selv om det begynner å bli et solid hurtigladertilbud i Norge nå:

Nå har vi bikket 6000 hurtigladere i Norge:

Endelig et (slags) klimamål Norge kommer til å nå

Kanskje er det ladekø der du egentlig hadde tenkt å hurtiglade, og du vet at du vil nå frem til Tesla-ladestasjonen som ligger på veien, men som du har unngått til nå fordi du ikke har Tesla?

Det er i situasjoner som denne det kan være lurt å være forberedt.

Og er du i utlandet, har du sannsynligvis mer på lademenyen i området du befinner deg i der også.

KJEDELIGE GREIER: Ladekø er ikke noe særlig. Da kan det være lurt å se på alternativene.

3. Redusert sjanse for kø

Joda, det kan være kø på Tesla-ladestasjoner også, vi ser det rett som det er på store utfartsdager.

Tesla Model Y kjører i duskregn på landevei.

Elbilsalget i mars – Tesla reddet starten på elbilåret:

Glad for elbilrekord, men frykter salget er kunstig høyt

Men siden elbilene på disse stasjonene ofte kan lade raskt, og det gjerne er mange ladepunkter per stasjon, er mulighetene gode for at køen beveger seg raskere.

Og kanskje er det ikke kø der i det hele tatt. Det kan også Tesla-appen gi deg et lite hint om.

Test av parkeringssensorene til Tesla Model Y etter oppgraderingen:

Fortsatt ganske håpløst

4. Gunstige ladepriser

Noen ville sikkert satt dette som punkt en, men for dere har vi spart det for noen beste til sist.

I motsetning til andre som tilbyr hurtiglading, opererer Tesla med lokal prising fra lokasjon til lokasjon, der de forholder seg til de lokale strømprisene.

I tillegg justerer de prisene oftere enn de fleste andre ladeaktørene, og de har også ulike ladepriser til ulike tider på døgnet, så det er ganske vrient å melde noe konkret og samtidig generelt om ladeprisene hos Tesla.

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Men nettsiden til Tesla Owners Club Norway gjør hver måned likevel et godt forsøk, og der kunne vi for eksempel se at Tesla kuttet ladeprisene sine med gjennomsnittlig 16 prosent fra februar til mars i år.

Prisene for andre bilmerker er cirka én til halvannen kroner høyere enn for Tesla-eiere per kilowattime, men vi snakker likevel om konkurransedyktige priser sammenlignet med de andre ladeselskapene, og vel så det.

Gjennomsnittsprisen for å lade ikke-Teslaer hos Tesla er nå 4,90 kroner per kWt.

Merk at du også kan betale et abonnement til 129 kroner i måneden hos Tesla.

Det kan lønne seg hvis du vet at du kommer til å lade mye på Teslas superchargere. Med dette månedsabonnementet betaler du samme ladepris som Tesla-eierne gjør.

På Tesla-eiernes nettside kan du her se hele prisoversikten fra forrige måned, som også inneholder prisoversikten for lading av andre elbilmerker, samt maksimal ladestyrke på den enkelte stasjon.

Tips oss!

Her kan du sende elbil.no forslag til nyheter og saker.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også