Hopp til innhold

Derfor er Tesla-angrepet feilaktig

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Elbilkjøpere tjener i gjennomsnitt ikke mer enn andre nybilkjøpere, og bare en av ti ville handlet Tesla uten kjøpsfordelene.

Det fastslo de rundt 700 Tesla-eierne som svarte i Norsk elbilforenings siste medlemsundersøkelse, Elbilisten 2016. Bare 10,9 prosent ville kjøpt sin Model S uten mva-fritak, mens 12,4 prosent sier de ville akseptert engangsavgift. Ifølge nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det registrert 11.806 Model S i Norge. – Skal vi nå målet om 100 prosent utslippsfrie biler i 2025, må alle slags elbiler være tilgjengelige for folk flest. Elbilpolitikk er klimapolitikk som funker. Dagens fordeler er nødvendige, svært effektive og enkle å administrere, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. Hun understreker at Tesla i dag er den eneste produsenten som tilbyr store familiebiler med nullutslipp. – Mer enn 50 prosent av nybilkjøperne velger biler fra og med mellomklassen. I dag er kun Tesla representert her, og vi vet at det vil komme flere nye elbilmodeller i disse segmentene de kommende årene. Både industriarbeidere og milliardærer Tesla-modellene S og X utgjør kun snaut 13.000 av de rundt 96.000 elbilene som så langt er registrert i Norge. Det er rett i overkant av 13 prosent, men selv om nesten 9 av 10 elbiler er av andre merker (eksempelvis er det solgt over 25.000 Nissan LEAF i Norge) er det Tesla som har hovedfokus i media. Bu reagerer sterkt på Dagens Næringslivs framstilling av Tesla-eiere som subsidierte rikinger i flere artikler, senest onsdag 16. november (faksimile), og at avisen forsøker å tegne et bilde av Tesla som «morsomme leketøy for menn som er veldig interessert i bil». – Utslipp er utslipp, og prinsippet er at forurenser betaler. Tesla-eiere spenner fra industriarbeidere til milliardærer. Bilene Tesla tilbyr kan dekke de fleste familiers transport- og plassbehov, og de fungerer godt for folk som trenger lang rekkevidde. Ingen andre tilbyr slike elbiler nå. Det blir feil av politikerne å vurdere å trekke opp stigen rett etter at folk i distriktene for alvor har tatt elbil i bruk, sier Bu. TØI om kjøpere av nye elbiler: Lavere husholdningsinntekt Ifølge en omfattende spørreundersøkelse (se side 68-70) fra Transportøkonomisk institutt (TØI) er det dessuten liten forskjell på inntektsnivå hvis man sammenlikner de som har kjøpt ny bil, uavhengig av drivstoff. DNs omtale framstiller imidlertid Tesla-kjøperne som svært velstående, uten å se på nybilkjøpere generelt. – Siden det foreløpig er få brukte elbiler på markedet er det riktig å sammenlikne nybileiere. Faktisk er det langt færre elbileiere som har over en million kroner i husholdningsinntekt, og vi vet at kjøperne gjerne tøyer budsjettrammen for å kunne kjøpe en elektrisk familiebil. Ved å kjøpe sine elbiler, har eierne ikke minst tatt en sjanse på ny teknologi – og bidratt til videreutvikling av den. – Det blir som «tenk på et tall» De fleste Tesla-kjøpere har normale inntekter og behov. Dette betyr at det er et høyst fiktivt tap av typen «tenk på et tall» som presenteres av Marthinsen og Sps Per Olaf Lundteigen tidligere i uka. – Vi har godt belegg for å hevde at husholdninger som velger Tesla ellers ville ha landet på en fossildrevet bil i mellomklassen. Ikke en elbil. En ny fossilbil i denne klassen (f.eks Norges mest solgte modell, Volkswagen Passat) ville typisk gitt 200.000 kroner i moms og engangsavgift. En høy andel ville også valgt en bruktbil som ville gitt null i statskassa. – Å hevde at hver eneste Tesla-eier får 300.000-400.000 kroner, slik Sps Per Olaf Lundteigen gjorde i VG, faller på sin egen urimelighet, fastslår Bu. I dagens presseomtale rykker blant annet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og stortingsrepresentant Abid Q. Raja (V) ut med sin klare støtte til Norsk elbilforenings syn. Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum skrev også en treffsikker leder.