Derfor trengs mer enn kollektivtransport
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg skulle til å ta sykkelen ut av garasjen. Så sjekket jeg NSB-appen på smarttelefonen. Dermed ble det elbil og kollektivfelt den dagen.
KOMMENTAR: Jeg er pendler, og det har jeg vært i mange år. Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg gidder. Like fort kommer tanken om at jeg bor bra utenfor Drammen. Ettermiddagssola, fjordutsikten og et boliglån som ikke tar knekken på privatøkonomien.
Det er seks kilometer til togstasjonen i sentrum. Den strekningen tar jeg enten med buss eller sykkel, avhengig av vær og føre. Blir det for galt, kan det tenkes at jeg en sjelden gang kjører nummer to-bilen – en gammel Peugeot Partner varebil vi nettopp har kjøpt for en og annen småtur og grovarbeid.
Men hovedbilen er en Tesla Model S 85. Selv om den primært dekker familiens andre transportbehov, har det i det siste vært fristende å ta den til jobben. Grunnen heter primært Jernbaneverket, selv om det er NSB folk flest assosierer med togproblemene. Å ta bussen med enkeltbillett blir rett og slett for dyrt dagene toget står.
Er det ikke signalfeil, er det et problem med en sporveksel eller annet forhistorisk materiell. Og det har en tendens til å kladde seg, slik det har gjort i det siste. Det er verre enn noen form for rekkeviddeangst. Månedskortet jeg har betalt 1.636 kroner for, blir nærmest en hån.
Ja, jeg digger toget
Bare de siste ukene har det vært problemer med togtrafikken fem dager på Drammenbanen. Konsekvensen er at produktet ikke er i nærheten av leve opp til prislappen. Men er det snakk om å få igjen pengene? Neida. Jeg er ikke av dem som etterlyser konkurranseutsetting av persontrafikken på landets skinneganger.
Men jeg synes likevel det er påfallende hvor mye Jernbaneverket og NSB slipper unna med. Det er noe med forutsigbarheten. Mangel på slikt tærer til tider hardt på viljen til å reise kollektivt. Men jeg har lovet meg selv at jeg skal leve med kollektivtransport, og gjør det også i veldig høy grad.
Samtidig er det til å begripe at mange sverger til bil, eller rettere sagt elbil. Så lenge man aldri kan være rimelig sikker på å komme fram i tide, og i beste fall risikerer å stå som sild i tønne i et underdimensjonert togsett som kommer fram en halvtime for sent. Eller havner i «buss for tog»-kaos.
Men ikke misforstå; jeg er og blir kollektivbruker på de aller fleste av mine hverdagsreiser. Ja, jeg digger faktisk toget når alt virker, og det er anstendig plass ombord. Når avgangene jeg liker best, med avreise fra Drammen tidlig morgen og tilsvarende retur ettermiddag, går som de skal. Når jeg kan jobbe uforstyrret både på vei til og fra jobb (som på bildet over), og dermed utnytter tiden – slik at pendleulempen minimeres til nesten ingenting. Det er noe i nærheten av lykke.
Da taper en hvilken som helst bil, selv om den slipper ut null og niks. Å sitte bak rattet på denne tett trafikkerte strekningen blir aldri særlig stas. Til det er jeg uansett for lei av den etter 7-8 års pendling mellom Buskeruds og landets hovedstad.
Suverén transportform
Hovedpoenget med denne kommentaren er at det ikke nytter å flytte rubbel og bit over på kollektivtransport uten å ha et stort og velfungerende tilbud. Folk har ikke tid til å stå i evigheter på en perrong eller stresse seg inn på sent oppsatte busser (for tog). Eller eventuelt fryse seg fordervet på en bussholdeplass, slik jeg gjorde et par ganger sist vinter rett ved der jeg bor. Bussen kom aldri.
Elbilen kan for mange fylle en funksjon i og rundt byene fram til kollektivtilbudet en dag, forhåpentligvis, er godt nok utbygd. Det tar for lang tid å vente.
Men for meg er skinnegående kollektivtransport suverén så lenge den virker. Derfor er det flott å se at Kolsåsbanen åpner, helt fram til Kolsås, om en drøy uke. Ny bane vil trolig bety solid regularitet, og den vil ta unna for mye av dagens biltrafikk i E18 Vestkorridoren.
For egen del håper jeg at toget en dag blir til å stole på. At frykten for dårlige sporvekslere og signalanlegg fra rett etter krigen fordufter.
Og at det på sikt blir lettere å sette fra seg elbilen på en parkeringsplass nær togstasjonen.
Hva tenker du om dette temaet? Kjør debatt!