Hopp til innhold

Det går tregt med hurtiglading

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtiglading Vi har hatt en runde med alle hurtigladeoperatørene for å høre hvordan det går med resten av utbygginga for 2013. Dessverre mer usikkerhet enn gode nyheter.       Nye hurtigladere siden juli Først av alt, vi tar det positive som har skjedd siden sommerferien: Et overraskende problem? «Alle» venter på at de kan sette opp såkalte universelle hurtigladere. Det vil si at de har lading for CHAdeMO (japanske elbiler), Combo/CCS (først for VW e-up! og BMW i3) og AC Type 2 uttak med 22 eller 43 kW (svært aktuelt for Model S, etter hvert også for Renault Zoe). Siden nesten alle venter på alt skal bli klart, har den planlagte etableringen av mange av de nye laderne blitt forsinka. Før sommeren fikk vi høre at ventetida skyldtes avklaringer rundt den nye Combo-standarden. Nå er det i boks, ingen produsenter venter lenger – utstyret kan settes i produksjon. ChademoMen så har det dukka opp et nytt problem. I hvert fall hvis vi skal tro hva ABB formidler til oss. CHAdeMO-løsningen har kommet i en ny versjon – 1.0, den forrige het 0.9. Nye biler har nå 1.0 og etter noen småjusteringer (og vi har hørt om én stasjon hvor hovedkortet måtte skiftes ut), kan nye «CHAdeMO-biler» med versjon 1.0 lade på 0.9-stasjoner, f.eks. siste modell Nissan LEAF. Naturlig nok ønsker produsentene at ladestasjonene framover skal ha siste programversjon 1.0. I hvert fall er det hva ABB ønsker å produsere av hurtigladestasjoner med såkalte multiprotokoller (håndtere minst tre ladeløsninger): universalutgavene av Terra 53 for hurtiglading og Terra 23 for semihurtig. ABB har bedt CHAdeMO-organisasjonen om å bekrefte 1.0-versjonen, i det minste hva som må være av hard ware – for soft ware kan alltids oppdateres i ettertid. Men, igjen i følge ABB, CHAdeMO formidler nå at de har 1.0 under testing for verifisering, 1.0 på ladestasjonssiden for å lade 1.0-biler. Komplisert? Endelig bekreftelse er utsatt i tre til fire måneder. Vi siterer situasjonsbeskrivelsen til ABB: ABB hurtigladerChademo organisation informed us that the tools and test protocol for CHAdeMO 1.0 verification will only become available by Dec of this year. As a direct result we will not be able to ship Terra 53CJ systems before January 2014 (the T53CJ is natively designed to support CHAdeMO 1.0 as you know, we also expect that we will be the the first company to have Chademo 1.0 + CCS multioutput systems in the market ). Based on this information our new planning for Terra 53CJ systems ready for shipment from the factory in Hungary (including CHAdeMO 1.0 certification) will be the middle or last week of January 2014. Så veit dere det. Dette har ført til at ABB må utsette produksjonen av TS53CJ (bildet) som også kan ha AC 20 kW som opsjon. Opprinnelig lansering var 2.kvartal 2013. Selvfølgelig til deres store fortvilelse, det er ingen penger å tjene på utsettelser. Konsekvensene blir store i Norge siden ABB er markedsleder. Vi har forsøkt å undersøke hva andre produsenter sier. Foreløpig har vi bare hørt at portugisiske Efacec ikke uttrykker at dette er et problem. Hva forteller da utbyggerne om når nye hurtigladere blir klare? Kommer det flere? Transnova har nå mange søknader til behandling. Vi er kjent med at noen av operatørene håper at resultatet av hvem som vinner kampen om midlene, skal komme så raskt at det blir mulig å sette opp noen av disse hurtigladerne i år. Vi får se hvor kjappe Transnova kan være – og hvor kjappe operatørene er? Visstnok er søknadsmengden omtrent det dobbelte av midlene som var satt av, men Transnova vurderer å utvide tildelingsbeløpet. Prioriteringer Transnova har satt i denne omgang: Det forventes at Transnova seinest mandag 14.oktober vil legge ut mer informasjon om den pågående behandlingen av søknader. Vi kommer tilbake med mer om det. Og holder tilbake sladderet om hva vi har hørt om lokasjoner det er søkt på. Nå er vi mest interessert i at det som for lengst er planlagt og lovet, faktisk kommer opp! Men det ser ut som vi må smøre oss med en stor porsjon tålmodighet. Etter hvert som vi får vite mer om når stasjonene blir klare, oppdaterer vi hurtigladekartet. Oppdatering 15.oktober 2013: Transnova har lagt ut foreløpig informasjon om hurtigladesøknadene som er til behandling. De har mottatt 38 søknader på 60 forskjellige lokasjoner. Totale kostnader for utbyggingene er 30,5 millioner kroner, hvor det søkes om 13,9 millioner i støtte fra Transnova. Utlysningens ramme er i utgangspunktet på 6 millioner kroner. Forhåpentligvis vil det foreligge en avgjørelse i løpet av oktober.