Tusenvis usikre etter regjeringens foreslåtte elbil-avgifter: – Det kom som lyn fra klar himmel
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mange nordmenn har ventet lenge på elbiler de har bestilt. Og når de endelig kommer, vil de fort bli mye dyrere – om regjeringen får viljen sin. Ellen Drange er en av dem som nå må revurdere elbil-drømmen.
Regjeringen har i sitt statsbudsjett-utkast for 2023 som kjent foreslått kraftige økninger i beskatningen av elbiler.
Ellen Drange (69) fra Drammen er en av dem som vil føle konsekvensene av disse økningene, dersom de blir satt ut i livet på nyåret.
Nå setter hun sitt håp i at forslagene ikke blir vedtatt i Stortinget. Hvis ikke kan det bli fossilbil på henne, selv om hun egentlig ønsker seg en utslippsfri bil.
Undertegnet kontrakt i mai
Tidligere i år var tiden kommet for å bytte gammel bil med ny for pensjonisten fra Drammen.
Da Ellen Drange så seg om etter noe nytt, ønsket hun å ta det miljøbevisste valget, og kjøpe seg elbil.
Som fornøyd kunde hos Toyota i mange år var valget enkelt:
12. mai i år undertegnet hun kontrakten for å kjøpe nye Toyota BZ4X, men ventetiden ble lengre enn antatt.
– Bilen skulle vært levert inneværende år, men så ble det en del problemer. Feil på boltene gjorde at hjulene løsnet, og da stoppet alt opp. Det skal være ordna nå, men det eneste jeg vet er at bilen kommer en gang på nyåret, forteller Drange til elbil.no.
Med alt av ekstrautstyr, dekk og låneavtaler gjort rede for, skulle prisen ligge på 503.000 kroner, vel å merke hvis den hadde blitt levert til estimert tid.
Men med de foreslåtte avgiftene, blir det et dyrere regnestykke.
– Som elbiler flest, veier jo bilen en del. Denne er godt over to tonn, og da fikk jeg beskjed om å forvente i overkant av 18.000 kroner ekstra på den prisen jeg fikk oppgitt, sier Drange, med referanse til regjeringens foreslåtte vektavgift.
– I tillegg kommer momsen, men den har Toyota sagt at de skal spandere.
Øker usikkerheten
– At det ble innført moms var ingen overraskelse, det hadde man fått varsel om i god tid, men denne vektavgiften kom som lyn fra klar himmel, sier Drange.
– Jeg ble veldig forbauset og sint av at de kunne legge den til når de også vil at hele nybilparken skal bli elektrisk. Da står ikke slike overraskende økninger til troende, fortsetter hun.
Drange mener regjeringen vet godt at mange som sitter og venter på ny bil blir rammet av dette.
– Da er det helt uholdbart å få slike overraskelser slengt i fleisen. Det er allerede så usikre tider, hvor alt øker i pris.
Nå er Drange bekymret, både på vegne av seg selv og andre.
– Mat, boliglån og strøm tester smertegrensen, og så kan man få ekstra avgifter på titusenvis av kroner ut av det blå? Tenk på småbarnsfamiliene, klarer de dette?
– Sjokkerende budsjettforslag
Elbilforeningen er sterkt kritisk til statsbudsjettforslaget, som vil gjøre det dyrere å kjøpe elbil.
– Det sjokkerende med dette statsbudsjettet er at regjeringen foreslår en hel pakke av nye store elbilavgifter, i tillegg til moms, uttalte generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu da hun fikk se regjeringens budsjettforslag.
Hun mener forutsigbar satsing er en av grunnene til at Norge har lyktes med satsingen på elbil, og at denne forutsigbarheten nå står i fare.
Nå jobber Elbilforeningen for å påvirke forhandlingene om statsbudsjett, og hindre at de uvarslede økningene i elbilavgifter blir vedtatt.
Ønsker å bidra
Ellen Drange synes det er viktig å være med på det grønne skiftet, og ønsker å ta miljøbevisste valg der det er mulig.
– Jeg kjenner meg veldig bekymret for den verden barnebarna mine går i møte. Med tørkeperioder, flom, folkeforflytning og hva annet som venter oss.
– Jeg betrakter meg selv som miljøbevisst, og bruker bil kun når jeg må bruke den. Jeg sykler eller tar bussen som hovedregel, og jeg mener vi må satse enda mer på kollektivtrafikken.
Bakgrunn: Elbil i regjeringens budsjettforslag:
⦁ Engangsavgift for alle elbiler. En gjennomsnittlig elbil har vekt på 1900 kg og vil koste 17.500 kroner ekstra.
⦁ Redusert miljørabatt i bomringen. Regjeringen foreslår at elbiler skal betale maksimalt 70 prosent av vanlig takst, mot dagens 50 prosent.
⦁ Fjerne redusert sats for elbil i firmabilbeskatningen.
⦁ Full omregistreringsavgift på elbil, mot 25 prosent i dag.
⦁ Moms på kjøpsbeløpet for elbiler over 500.000 kroner, slik regjeringen tidligere har varslet.
Kan vippe mot fossilt
Ellen Drange regner med at hun fortsatt kommer til å fullføre kjøpet, men føler seg nødt til å ta forholdsregler.
– Jeg har sagt fra til forhandleren at om de får inn noen brukte biler i god stand i mellomtiden, så kan de ringe til meg.
– Jeg står for tiden uten bil, og hvis de kan skaffe meg en ladbar hybridbil raskere enn elbilen – som ingen vet når kommer – så tar jeg den, sier hun.
– Mange er bekymret
Henriette Edvarda Berntsen er leder for medlemsservice i Norsk elbilforening, avdelingen som tar imot telefoner og e-post inn til foreningen.
Hun har fingeren på pulsen for hva som opptar Norges elbilister:
– Flere har fortalt oss at statsbudsjettet kan utgjøre en forskjell for om de kommer til å fullføre kjøpet sitt, og at de til og med vurderer å kjøpe fossilbil istedenfor, så disse nye avgiftene kan ha mye å si for om vi når klimamålet for 2025, sier Berntsen.
For mange ble det mye nytt på én gang, og spesielt vektavgiften har ført til uro blant nybilkjøperne:
– Det er for tiden lange ventetider på elbiler, og flere av våre medlemmer har bestilt seg bil for over et halvt år siden, forklarer Berntsen.
– De kan da risikere å få en helt annen pris på bilen sin om den blir levert etter at de foreslåtte avgiftene slår inn.
– Blir helt feil
Et av mange medlemmer som har kontaktet Elbilforeningens medlemsservice om denne problemstillingen, men som ønsker å være anonym, skriver følgende:
«Nå er vi bare oppgitt! Vi skrev kontrakt på bil i desember 2021, med levering fjerde kvartal i år, ifølge kontrakten. Men på grunn av forsinkelser hos produsent blir bilen trolig ikke levert før tidlig neste år. Da får vi en ekstrakostnad på til sammen rundt 40.000 kroner, på grunn moms over 500.000 – og nå også vektavgift på kroner 12,50 per kg over 500 kg.»
Vedkommende skriver videre:
«For oss gjelder det en Nissan Ariya til kontrakt-pris på 584.000. Vi forholdt oss, ved kontraktinngåelse, til momsfritak-summen på 600.000, satt av regjeringen i Hurdalsplattformen. Men så snur de på hælen en stund etterpå og senker momsgrensen til 500.000.»
Nå føler medlemmet seg urettferdig behandlet av myndighetene, og vurderer å prøve å komme seg ut av kontrakten:
«Om det i det hele tatt er mulig. «Kjøp elbil», sier regjeringen, men hvorfor skal de ramme oss som har skrevet kontrakt for lenge siden og som venter på å få bilen levert – og gi oss enorme ekstra-kostnader på grunn av forsinkelser?»
Medlemmet peker på at det antakelig er flere tusen andre her i landet i samme situasjon som henne, og konkluderer slik:
«Det blir helt feil og totalt uforutsigbart at avgiftsendringene skal gjelde også for kunder som har skrevet kontrakt for lenge siden – men som ikke får levert bil før etter at momsen, og eventuelt vektavgiften, blir innført.»
Tror neste bil blir elektrisk uansett
Karin Styrmoe og Per Øyvind Hansen fra Oslo lar seg derimot ikke skremme av regjeringens forslag om nye avgifter og dyrere bompassering.
De tenker det ikke er noen vei utenom.
Siden 2014 har de kjørt rundt i en Nissan Qashqai. Den går på bensin, i likhet med alle biler familien har hatt frem til nå.
– Den gang var det miljøvennlig å ikke velge diesel, så vi tenkte vi gjorde et ganske miljøvennlig valg, sier Karin Styrmoe.
– Men vi vet at neste bil skal bli en elbil.
Paret har fulgt med litt på statsbudsjettforslaget fra regjeringen.
– Skal man være egoistisk, så ville vi vært imot alle forslagene som gjør elbil dyrere. Men vi bor ved en stor vei, og elbilene fører jo til like mye svevestøv og slitasje på veien. Derfor er det vel egentlig fair at alle bidrar med å finansiere veiene, enten de kjører elektrisk eller bensin, sier Per Øyvind.
– Uansett er vel alle goder og insentiver borte den dagen vi skal kjøpe elbil.
Følger med på utviklingen
Selv om bensinbilen deres holder i noen år til, følger Karin og Per Øyvind med på elbilmarkedet, og på de politiske føringene for nullutslippsbiler.
Da Karin og Per Øyvind kjøpte bil i 2014, var det viktig med en stor bil som funket til å kjøre barna og diverse venner til treninger, og som de uten problemer kunne kjøre til hytta med.
Nå har døtrene flyttet ut, og størrelsen på bilen er ikke like viktig lenger.
Men når de etter hvert skal bytte den ut med elbil, er to viktige kriterier at den må ha firehjulstrekk og kunne gå 300 kilometer om vinteren. Det regner de med skal gå greit å få til.
Miljøgevinst viktigst
Både pris og miljø er viktige grunner til at Karin og Per Øyvind synes det er positivt å skulle bytte til elbil.
– Det er jo fortsatt billigere med elbil totalt, men miljøgevinsten er det viktigste argumentet. Vi må jo se det store bildet. Det beste ville selvfølgelig vært å ikke ha bil i det hele tatt og bare kjøre kollektivt.
– Er det et alternativ?
Paret rister på hodet.
– Nei, vi må nok ha bil.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!