Dette er Audis største elbilnyhet
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Men det er foreløpig uklart hvordan, og med hvor mye effekt, Audis helelektriske SUV skal lades. Induktiv lading skal være ett alternativ.
Nær sagt som vanlig dryppes litt færre detaljer enn vi liker, men det gis løfter om at det kommer mer om noen uker – på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt.
Etter mange skisser skal Audi endelig vise konseptet til det som blir merkets første helelektriske SUV, trolig med navnet Q6 e-tron quattro. Og det snakkes om rekkevidde på inntil 500 kilometer, mye på grunn av relativt lav luftmotstand for klassen (dragkoeffisient på 0,25).
Men det er sagt svært lite om hvordan elbilen skal lades.
Det verserer imidlertid rykter om at Audi ønsker å benytte seg av hurtiglading via CCS-protokollen (EU DC CCS Combo 2 Type 2-pluggen, se lenket figur nederst i artikkelen) med ladeeffekt på 150 kW.
Tipper snakk om induksjonslading
CCS-pluggen er allerede godt kjent i Norge, særlig for eiere av elektriske Volkswagen- og BMW-modeller. Men de fleste er i dag begrenset til å levere 50 kW (125A x 400V), slik de har vært siden Volkswagen satte opp første hurtiglader i 2013.
Pluggen er imidlertid konstruert for å tåle 170 kW (200A x 850V). Det store spørsmålet er derfor om aktørene bak CCS, nettopp Audi, BMW, Daimler, Ford, GM, Porsche og Volkswagen, jobber i kulissene med å lansere Tesla-lignende effekt (inntil 135 kW). Det vil eventuelt stille større krav til infrastruktur.
Audi-informasjonssjef Marius Tegneby har imidlertid ingen tilleggsopplysninger som støtter denne hypotesen. Men han kommer med én litt mer overraskende opplysning:
– Nei, jeg har ikke mer info enn dette selv foreløpig. Resten kommer ved utstillingen. Jeg vil tippe at induktiv lading omtales på konseptbilen, så vil andre løsninger komme nærmere produksjon, sier Tegneby.
Baseres på R8 e-tron-erfaringer
Batteripakken (litiumion) er plassert mellom for- og bakaksel, men det er ikke sagt noe om ytelse. Gitt rekkeviddeanslaget må den uansett være på størrelse med kommende toppversjon av Tesla Model S/Model X (90 kWh). Plasseringen gir uansett, på typisk elbilmanér, lavt tyngdepunkt og god vektfordeling.
Noe som kan gi forhåpninger om at en 2018-lansering er realistisk, er at Audi hevder at det trekkes veksler på den allerede eksisterende sportsbilen Audi R8 e-tron. Det betyr tre elmotorer – én foran og to bak.
Det framgår også at SUV-en er designet ene og alene som en elbil, og at den er første modell som følger Audis nye «Aerosthetics»-filosofi. Dette skal bety at tekniske og designmessige løsninger brukes sammen for å minske bilens luftmotstand.
PS. Her på elbil.no vil vi selvsagt bringe det mest relevante av stadig flere elektriske nyheter i forkant av – og under – bilutstillingen i Frankfurt. Vi er først og fremst ute etter modellene som lukter mer av produksjon enn vidløftig konseptteori. Har du innspill? Send epost!