Hopp til innhold

Dette er Nissans elektriske planer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan forbereder seg på tøffere konkurranse om elbilkundene. Første våpen blir flerbruksbilen e-NV200.

GENÈVE (elbil.no): På bilutstillingen møtte vi Nissan-toppsjefene Billy Hayes, amerikaner basert i Japan og ansvarlig for konsernets elbilsalg globalt, og Jean-Pierre Diernaz, Nissans elbildirektør i Europa, til samtale om elektrisk fortid og fremtid.

I løpet av samtalen gjorde de det klart at Nissan ikke har tenkt å hvile på laurbærene, etter å ha tatt store deler av det europeiske – og norske – elbilmarkedet i flere år. Flere konkurrenter betyr at det må jobbes hardere.

– Vi er veldig stolt av det vi har fått til så langt. 100.000 solgte Nissan LEAF var en fantastisk milepæl for oss nylig. Over 10.000 av disse ruller i Norge. Salget i alle markeder har doblet seg. I Norge har det vært enda bedre, fastslår Hayes (bildet under).

Nissan20.000 av LEAF-ene er i Europa, mens rundt 50.000 ruller i USA.

– Vi tror den viktigste grunnen til veksten er at folk ser venner og kolleger som har kjøpt elbiler. De ser det er greie biler, og at elbiler virker for folk flest. Den signaleffekten har motivert veksten, tror Hayes.

Vil samarbeide om hurtiglading

Han peker på at LEAF har den høyeste «advocacy rate» (97 prosent) Nissan noen gang har registrert på en bilmodell. Dette kan på på godt norsk oversettes til «naboeffekt» eller anbefalingsrate.

– Vi ser også at flere og flere kunder er på sin andre LEAF nå, sier Hayes.

Infrastruktur og interoperabilitet er vesentlig for Nissan, som hevder at de ikke vil legge noen hindre i veien for at fremtidige ladestasjoner skal støtte både CHAdeMO, CCS og Type 2.

– CHAdeMO er åpenbart markedsleder fortsatt, men nå ser vi flere og flere ladere med enten dobbel- eller trippelstandard. Det er vi helt åpne for, og noe vi må regne med – selv om det på sikt vil være naturlig med en felles ladestandard. Vi synes det er oppmuntrende og utfordrende at andre store bilprodusenter nå kaster seg på. Det legitimerer både det vi har gjort, og investeringene våre.

– Til nå har vi praktisk talt vært alene. Det blir spennende å se hva som skjer, om de andre produsentene tar elbil på alvor eller om de bare lager «compliance cars». Men vi er uansett klare for konkurranse. Jo mer bærekraftig den individuelle transporten blir, jo bedre, mener Hayes.

Så langt har Nissan satt opp 1.000 hurtigladere i Europa, blant annet via samarbeidet med IKEA i Frankrike. Flere slike samarbeid er på gang.

– Nå har vi også fått svært interessante data om hvordan denne infrastrukturen blir brukt. Og erfaringene vi har gjort, betyr at vi vil fortsette med dette arbeidet.

Norge – et laboratorium for elbiler

Før Diernaz kommer inn på at e-NV200 er neste akt i Nissans elektriske slagplan, må han bare ta opp salgstallene i Norge.

– Vi synes det er helt fantastisk at LEAF er den mest solgte personbilen I Norge så langt i år, sier Diernaz.

NissanDere kan bare forestille dere hvor mange turer vi har organisert til Norge. Landet er et laboratorium for alle som er nysgjerrige på elbilisme, og jeg har gitt mange myndighetspersoner råd om å dra dit for å se hvor bra det virker. Når alle trekker i samme retning, er slikt mulig å få til. Vi overbeviser flere og flere om hva som er mulig når de har vært i Oslo, sier Diernaz.

– Norge har vært tidlig ute. Ser dere noen land som virkelig kan matche våre salgstall fremover?

– Vel, vi har sett vekst i nesten alle markeder vi er i. Både USA og Japan er viktige. Vi ser vekst i for eksempel Texas – som paradoksalt nok er et oljeområde. Og vi ser vekst i et område som Quebec i Canada. De kan meget vel bli det neste Norge, på grunn av en sterk satsing. De har en plan og incentivordninger. Der vil det skje store ting, sier Hayes.

Samarbeider med Mitsubishi

Han gjør det klart at Nissan vurderer sterkt å komme med flere elektriske modeller.

– Vi ser særlig mot volumsegmenter. Vi føler at LEAF traff midt i hjertet av markedet, som en global modell. Grei størrelse, og den passer inn i virkelige menneskers liv, sier Hayes.

Han snakker videre om såkalte «kei cars» som tar 40 prosent av markedet i Japan – mye på grunn av lavere avgifter enn andre biler. Her har Nissan allerede annonsert en ny elektrisk variant. Slike små, boksaktige biler rommer masse på lite plass.

– Det er ikke biltypen for langturer. Men vi har nå en joint venture-avtale med Mitsubishi om å utvikle en slik elbil. Om den kommer til Europa gjenstår å se. Ellers ser vi etter segmenter med volum, og driver hele tiden med innovasjon, sier Hayes.

PS. Hayes avviser foreløpig at den nye crossoveren Qashqai er et businesscase for elektrisk drift, til tross for at nordmenn sikkert kunne tenke seg en slik høyreist bil som elbil.

Nissan LEAF
Nissan utvikler en LEAF som kjører seg selv, uten at føreren behøver gjøre annet enn å bestemme destinasjon. Konseptet vises for første gang i Genève.

Les også: