Hopp til innhold

Dette er Volkswagens nye elektriske ansikt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagens nye elbilkonsept I.D. løftes fram som konsernets viktigste modell siden Bobla (1938) og Golf (1974).

PARIS (elbil.no): Styreformann dr. Herbert Diess, som forøvrig sto i spissen for Volkswagen-styrets besøk til Oslo og Norsk elbilforening i juni (bildet under) var svært tydelig da han innledet Volkswagens seanse i Paris. Bakteppet var dieselskandalen konsernet fortsatt jobber tungt med. – Volkswagen er på vei tilbake på sporet. Vi jobber med utfordringene vi har fått, og framtiden vår vil bli elektrisk og tilkoblet. Vi vil ta opp kampen med aktører som Tesla og Apple, sa Diess fra podiet.

Great #elbil-day in #Oslo! Chairman of the Board of the #Volkswagen Passenger Cars brand, Dr. Herbert Diess and a large group of key #VW personnel paid a visit to @elbilforeningen and secretary general Christina Bu today. The goal: To learn from the #Norwegian #EV success story. Read more on elbil.no in the coming days! #emobility #egolf #eup #electriccar #electricvehicle #electrified #thefutureiselectric #elektroauto #cocheselectricos #vehiculeelectrique #electric #renewable #renewableenergy #elbil #evnorway #norway #elbilforeningen #zeroemission #nullutslipp

Et bilde publisert av Norsk elbilforening (@elbilforeningen)

– I første omgang kommer en oppgradert e-Golf, som får 50 prosent mer rekkevidde (300 kilometer) enn i dag. Den kommer med en sterkere motor (100 kW) som byr på mer kjøreglede. – I 2020 vil vi lansere en ny familie av elbiler. De er basert på den nye plattformen vår, som er konstruert eksklusivt for elbiler – ingen fossilbiler, ingen ladbare hybrider. Volkswagen girer opp for å selge 1 million elbiler innen 2025. Vårt mål er å bli verdens markedsleder på elbil, sa Diess. En ideell nummer én-bil I.D. blir den første modellen som baseres på Volkswagens nye plattform for elbiler, såkalte Modular Electric Drive Kit (MEB). – I.D. står for en ny æra av elbiler; elektrisk, tilkoblet og autonom. I.D. blir bare elektrisk, og på grunn av fraværet av forbrenningsmotor blir det plass til en større og luftigere kupé. Fra utsiden er bilen like kompakt som en Golf. Innvendig like romslig og komfortabel som en Passat. Den rommer fem personer og mye bagasje. Med inntil 600 kilometer rekkevidde blir den en ideell nummer én-bil. Diess forklarer at bilen alltid vil være online – og klar for å motta ny informasjon. – Og den vil være den første Volkswagen-modellen som er klar for å være selvkjørende. Den vil bli en bil for folk flest, med prislapp tilsvarende en Golf med dieselmotor. Markedslansering blir i 2020. Smart, bærekraftig og rimelig skal være kjennetegn på nye Volkswagen, sa Diess. Norsk VW-sjef: – Kjempekult Med hensyn til de anslåtte rekkeviddene på 400 til 600 kilometer, baserer disse seg på ulike batteripakker – større og mindre. – Vi er helt klare på at vi skal ta over lederskapet innen elbil. Det synes jeg er kjempekult, sier Volkswagen-direktør i Norge, Ulf Tore Hekneby, når jeg møter ham sammen med informasjonssjef Anita Svanes for å se nærmere på I.D. (hovedbildet) Ståle Frydenlund / elbil.no I første omgang ser de fram til å starte salget av oppgraderte e-Golf, med 50 prosent økt rekkevidde (inntil 300 kilometer) neste vår. I Paris ble den vist fram under navnet e-Golf Touch (bildet). Men det var I.D. som var den omsvermede nyheten – på en utstilling som mer enn noen gang står i elektrisitetens tegn.