Disse elbilene er det flest av i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nissan LEAF er den klart mest solgte elbilen i Norge gjennom historien, foran Volkswagen e-Golf og Tesla Model S. Over 27.000 av 100.000 er et imponerende antall.
I denne artikkelen gir vi en kjapp oversikt over elbilene som ruller på norske veier, rundet av til nærmeste 100, basert på en gjennomgang av Motorvognregisteret (ajour 30. november)
Historien startet med TH!NK og Buddy (registrert som 4-hjuls MC), men disse to modellene utgjør i dag en lav prosent av den elektriske kjøretøyparken.
Likevel: Om du befinner deg i urbane områder er de som regel å se hver eneste dag. Til sammen er det fortsatt omtrent 1.600 av på norske veier (TH!NK: 747 og Buddy: 832).
Men Nissan LEAF er den soleklare sjefen, med over 11.000 flere en Volkswagen e-Golf (LEAF har riktignok vært tre år lenger på markedet enn e-Golfen).
Det gjør at mer enn 1 av 4 elbiler i Norge er en LEAF.
De nyeste bildene i oversikten ble tatt under Norsk elbilforening og ZEROs markering av 100.000 elbiler i Norge 12. desember 2016 (alle foto: Ståle Frydenlund/elbil.no). Dessverre var ikke alle elbilmodellene tilstede.
1 Nissan LEAF (27.100)
2 Volkswagen e-Golf (16.000)
3 Tesla Model S (11.600)
4 BMW i3 (8.000)
5 Kia Soul (6.800)
6 Volkswagen e-up! (6.600)
7 Renault Zoe (3.400)
8 Mitsubishi i-MiEV (3.300)
9 Peugeot iOn (2.300)
10 Citroën C-Zero (2.200)
11 Mercedes-Benz B250e (1.900)
12 Nissan e-NV200, inkl. Evalia (1.600)
13 Tesla Model X (1.000)
14 Buddy (832)
15 Peugeot Partner (800)
16 TH!NK (800)
17 Renault Kangoo (600)
18 Hyundai IONIQ (400)
