Dyre elbiler i Sverige
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Sverige koster en Volkswagen e-Golf eller e-up over 100.000 kroner mer enn en tilsvarende modell med forbrenningsmotor.
I Norge får du en godt utstyrt elektrisk e-Golf til godt under prisen for en tilsvarende utstyrt Golf med bensinmotor. En e-up koster litt mer enn tilsvarende bensinvariant.
Avgiftsfritak er avgjørende
Dette illustrerer godt hvorfor elbilen er blitt en suksess i Norge, men ikke i Sverige. I Norge selges det like mange elbiler i måneden som det selges i året i Sverige. Selv om folk ønsker å være miljøvennlige, er det de færreste som ønsker å betale 100.000 ekstra for en bil uten utslipp. Sammenlikningen viser at det er alt for tidlig å avvikle avgiftsfritaket i Norge. Da ender vi fort opp med salgstall på svensk nivå.
40.000 i miljøbilrabatt hjelper lite
Volkswagen produserer Golf og Up både med elektrisk og forbrenningsmotor. Derfor går det an å sammenlikne faktiske prisforskjeller mellom elektrisk og fossil. Vi må likevel ta noen forbehold om mylderet av ulikt ekstrautstyr som vil påvirke prisene.
Salget av Volkswagen e-Golf startet nylig i Sverige. Prisen starter på 374.900 svenske kroner. Svenske myndigheter gir en «supermiljøbilrabatt» på 40.000 kroner til alle biler med null og lave utslipp. Dette betyr at e-Golf koster 334.900 svenske kroner. En tilsvarende Golf med forbrenningsmotor koster 227.400 svenske kroner, altså over 100 000 under den elektriske versjonen.
Priser i Sverige
- Golf 1,6 TDI BMT, DSG 4 dører – 227.400 SEK
- E-Golf inkludert 40.000 miljørabatt – 334.900 SEK
- High Up – 126.900 SEK
- E-up inkludert 40.000 miljørabatt – 226.500 SEK
Priser i Norge
- Golf 1,6 TDI 105hk Highline DSG – 313.700 NOK
- E-Golf – 244.200 NOK
- High Up – 174.800 NOK
- E-up – 187.000 NOK
I Norge er elbilen konkurransedyktig ved kjøp på grunn av avgiftsfritak og høyere avgifter på forurensende biler. Bruksinsentiver som gratis bompassering, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering på offentlige p-plasser skal veie opp for ulempene med å være først ute med ny teknologi. Dette gjelder særlig ulempen med kortere rekkevidde og usikker bruktpris.
På lang sikt vil elbilen bli konkurransedyktig uten avgiftsfritak og andre elbilgoder. Grunnen er at den er svært billig i drift og teknologiutvikling og masseproduksjon vil redusere innkjøpsprisen. Men fortsatt er det alt for tidlig å fjerne avgiftsfritaket. Det illustrerer utsalgsprisene i Sverige svært tydelig.