Elbil banker dieselbil i livsløpsanalyse
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbilutgaven av nye Kia Soul har 40 prosent lavere utslipp gjennom livsløpet enn dieseltvillingen.
Det fastslår det tyske test- og sertifiseringsinstituttet TÜV Nord, som har gjort en såkalt Life Cycle Assessment (LCA) av den nye modellen – med ulike drivlinjer.
Selv om elbilen er helt utslippsfri under kjøring, og svært gunstig for luftkvaliteten i lokalmiljøet, får den ofte kritikk fra ulike hold for utslipp i tilknytning til batteriproduksjon. Da er det greit å vite at TÜV-analysen viser at elbilen knuser sin fossile tvilling, som allerede er i salg i Norge.
Først i oktober kommer elbilutgaven til Norge, og da med en startpris på 199.000 kroner.
Fra vugge til grav
Soul-analysen er gjennomført i overensstemmelse med ISO 14040-standarden, som utført også på BMW i3, og konkluderer med at fotavtrykket er 39,7 prosent lavere for elbilen. Dette tallet inkluderer utslipp av blant annet CO2 og metan.
Analysen inkluderer alt fra produksjon av samtlige komponenter via alle bruksutslipp til gjenvinningsgrad, og det fastslås også at Kia har lykkes med å redusere smog fra produksjonsanlegget.
Her finner du hele pressemeldingen fra Kia.
PS. Vi følger nøye med på dette temaet, og vil forsøke å skaffe til veie tilsvarende livsløpsanalyser fra ulike produsenter i tiden framover.