Elbilister kan møte litt skepsis i sitt eget bomiljø. Frykten er tilstede for at den felles strømregninga skal gå til himmels.

Vi skal vise et enkelt regnestykke for å redusere bekymringene hos styrene i sameier og borettslag. En myte må avlives.

Hva trenger du for å lade?

Med ladeledningen som følger elbilen, kobler du laderen til en jordet stikkontakt. Laderne i dagens elbiler trekker stort sett 11-14 Ampere som tilsvarer 2.500-3.200 Watt. Det vil si at du bør ha en dedikert 16A-kurs til elbilen, noe som er en helt vanlig dimensjon. Normallading av en elbil trekker ikke mer enn en litt kraftig panelovn eller en vannkoker.

Hvor mye strøm bruker elbilen?

Selvsagt er det mulig å bruke en strømmåler for å følge forbruket. Men det kan gjøres enda enklere. Elbilen bruker ikke så mye mer strøm enn hva som går med til framdrift. Så veit du hvor langt du kjører årlig, er du et godt stykke på vei.

Strømforbruket til elbilene er litt forskjellig. Det avhenger av hvor effektive laderen og batteriene er i ladeprosessen, graden av selvutlading for batteriene, om det er elektrisk batteri- eller kupévarme, effektiviteten til motoren og selvsagt tyngden på elbilen. Etter oppladingen står mange av elbilene på en vedlikeholdslading, det er et minimalt strømforbruk.

Alt disse momentene tatt i betraktning, forbruket for en elbil er normalt i intervallet 150-250 Wh pr kjørte kilometer. For regnestykket bruker vi middelverdien på 200 Wh pr km tilsvarende 2 kWh pr mil, og vi er temmelig sikre på at dette er mer enn nok for over 80% av elbilene.

Hvordan beregner du kostnaden for forbruket ditt?

Ganske enkelt ved å vite hvor langt du kjører årlig. Det må du finne ut selv. Vi har lagd en liten graf som viser hvor mye strømmen koster for det antall kilometer du kjører årlig. Strømprisen er inkludert nettleie og varierer normalt mellom 80-120 øre pr kWh. Vi bruker et snitt på 1 krone. Da blir antall kWh du bruker lik kostnaden i kroner.

borettslaggraf

Lader du annet sted – korrigér beløpet

Mange lader også andre steder enn hjemme. Nå som vi har fått så mange gratis parkerings- og ladeplasser, er ikke det mindre aktuelt. Eller kanskje du har fått arbeidsgiveren din til å gi deg strøm?{jcomments off}

Hensynstas at du også lader på jobb, men selvfølgelig har en del småkjøring utenom jobbpendling, kan det være rimelig å si at 2/3 av strømforbruket ditt er hjemme, og at dette er kostnaden du vil dekke for borettslaget/sameiet.

Vær ikke for spissfindig eller krevende i samtalene med styret. I alle fall blir det rimelig for deg. Eksempelvis bør en elbilist som kjører 10.000 km årlig, betale 2.000 kr for dette hvis all ladingen foregår hjemme, eller neppe mer enn 1.400 kr hvis det er mye «bortelading». Det kan derfor være greit for elbilisten å betale en «rund sum». Årlig kostnad for hjemmelading er sjelden mer enn tilsvarende det å fylle et par bensintanker.

Joda, vi er litt runde i anslagene. Men som alle forstår, beløpene er små. Derfor avlives myten om elbilen som et energisluk.