Elbil i dyreste laget?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fortsatt må elbilene bli billigere for å være konkurransedyktige i markedet. Pilene peker nedover, men sannelig er det nå solgt en skikkelig overprisa elbil.
Tydeligvis må det være én som synes at dagens moderne elbiler er i billigste laget? Det ble lagt 3 millioner kroner på bordet for en over 100 år gammel elbil. Såpass frista en 1899-modell av en Columbia Electric Landaulet. Lite ekstrautstyr og garantier på denne, men taket har tre posisjoner slik at elbilen kan brukes året rundt. Den er utstyrt med to el-motorer av fabrikat Edison.
Historien sier at elbilen har tilhørt en plantasjeeier i Charleston, den samme byen dypt sør i USA som ga navnet til den populære dansen. Mon tro om ikke denne elbilen hadde liflige tider på 20-tallet.
På den tida kjøretøyet var lagd, hadde produsenten 22 forskjellige elbiler og bare 3 bensinbiler i sortimentet.
Ytelsen på denne elbilen var nok ikke så forskjellig fra elbilene som ble lagd for ti år siden. Vi har tidligere bladd i elbilbrosjyrer fra begynnelsen av 1900-tallet. Det er forbausende å se hvor mye som var likt, både av spesifikasjoner for ytelser og hvorfor du bør kjøpe deg en elbil (eh, ikke det med kollektivfeltet, da).
Kan denne historien være en trøst f.eks. til eiere av gamle Thinker når batteriene går dukken? Sett elbilen på låven og vent i 100 år. Den ruster ikke, og motoren skal du da få igang igjen så sant det settes inn fornuftige batterier. Og vips – kan dine etterkommere ha et samleobjekt til en verdi som tilsvarer nesten en håndfull millioner av dagens kroner.