Elbilen RAV4 EV
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Toyotalandet Norge vil mange fryde seg over at Toyota endelig har kommet med en rein elbil. Til og med SUV-favoritten RAV4! Men begeistringen vil være forgjeves.
Entusiasme opplevde vi da Toyota i forrige uke lanserte RAV4 EV på EVS26 i Los Angeles. For andre gang kommer den i elektrisk utgave. Forrige forsøk var særdeles vellykka. Neppe har noen elbil hatt så høy andel fornøyde eiere. Også i Norge hvor vi har fire stykker på veien.
Toyota har fått hjelp av Tesla til den siste elektrifiseringen. En slags takk for at Tesla fikk overta Toyotas kjempefabrikk i Fremont, California
Under lanseringen uttrykte Toyotamannen på amerikansk vis enorm begeistring om det fantastiske arbeidet som var gjort for å konvertere RAV4 til elektrisk drift. Nå har de lagd en RAV4 med bedre kjøreegenskaper enn noen annen RAV4 og forsåvidt alle elbiler. Knepet er at bilens tyngdepunkt har blitt lavere fordi batteriene er plassert under gulvet i midten av bilen… Eh, skikkelig nyskapende.
Og sånn fortsatte talen om det utrolige produktet. Ja, den så fin ut også, særlig med det vakre blå EV-merket på fronten. LED-lys, touchscreen og noe annet fiksfakseri har den også fått – for å gi den en premiumopplevelse og skille den elektriske varianten fra den vanlige RAV4.
Tatt i betraktning en feit batteripakke på 41,8 kWh (nesten dobbelt av LEAF), og en vekt på ca 1.830 kg, virker ikke «real world driving range» på 160 kilometer å være overdrevet. Snarere tvert imot. Det skal Toyota ha pluss for. Akkurat som de fortjener ros for å ha satt inn en lader som kan ha effekt opptil 10 kW. Det gir da full pakke på ca 6 timer ved 220-240V, 40A.
Så kom nedturen med et smell. Etter i samarbeid med Tesla å ha lagd et så utrolig fabelaktig produkt, skal vi tro Toyota, har de bestemt seg for å selge det i bare fire områder i California – hos noen få utvalgte forhandlere. Toyota er kjempespent på hvordan markedet vil reagere på denne elbilen. Men nøyer seg med å planlegge en produksjon på totalt 2.600 biler over tre år. Hvorfor?
Jo, les den utmerkede artikkelen om Compliance Cars. På norsk kan det oversettes til «samsvarsbiler» eller «selvtilfredshetsbiler» (artigste varianten). Vi skal ikke stå inne for Green Cars kategorisering av hver enkelt modell. Men at Toyota beviser artikkelens hovedbudskap, er det ingen tvil om. Enkelte aktører presenterer elbiler som bare skal lages i noen få tusen for å oppfylle krav californiske myndigheter har satt til de største billeverandørene i staten. Æsj.
Så glem RAV4 EV i Norge. Ihvertfall i første omgang. Vi tipper de californiske eierne blir så fornøyde at de beholder dem lenge.
Sjøl om det er stilt spørsmål ved prisen, bør 2.600 være lite trøblete å selge på tre år. Amerikanerne synes visstnok $ 50.000 er stivt, omtrent dobbelt av bensinversjonen, til tross for at de i California får $ 10.000 i støtte. Toyota er store i California, ikke minst på grunn av suksessen med Prius. Så hvorfor skal ikke mange hybride Priuseiere bli helelektriske?
Her er Toyotas pressemelding og nedenfor spekken som offisielt oppgis. På prototypen som ble vist fram, var det verken noe interessant å se under panseret eller mulig å få et gløtt på batteriene…
Toyota fortalte også at el-versjonen av kompakte IQ kommer i løpet av 2012. Men i USA er den forbeholdt bildeling / flåteprogrammer. Spennende å se om Toyota Norge kan gi oss mer positive nyheter.