Renault ZoeKun én ny elbil på årets bilutstilling i Geneve, sies det. Den lenge annonserte småbilen ZOE fra Renault ble vist i produksjonsversjonen. Litt lengre kjørelengde, smarte lademuligheter m.m.

Vi får ikke se den i Norge imorra, ei heller neste år. Først tidlig i 2014 kommer den til oss. I mellomtida kan den bli en schläger i Europa. Renault har slitt i Norge. Men i Vest-Europa er Renault det nest største bilmerket og solgte over 1 million biler ifjor. Det er en distribusjonskraft elbilen trenger for å overvinne treigheten i det europeiske markedet.

– ZOE blir selve hjertet av Renault ZE-serien, og den endelige versjonen er den vi ser i Genève i dag. I tillegg til den kompakte størrelsen, det attraktive utseendet og en overkommelig pris, illustrerer ZOE Renaults teknologiske fortrinn når det gjelder elektriske biler, uttaler Carlos Ghosn, styreformann og administrerende direktør i Renault.

Spesifikasjoner

Renault ZoeRenault ZOE er en 5-seter konstruert som en helelektrisk bil fra bunn av. Lengde 408 cm, bredde 173 cm, høyde 157 cm. Den er da 20 cm lenger enn siste versjon av Toyota Yaris, og noen cm breiere og høyere. Bagasjerommet er 50 liter større.

Elektrisk ytelse er sprek nok med motor på 65 kW og dreiemoment på 220 Nm. Toppfart 135 km/t.

Renault oppgir ganske sensasjonelt at kjørelengden i følge NEDC (ny europeisk testsyklus) skal være hele 210 km. Det er forbausende mye mer enn de 150-175 km som henholdsvis «trillingene» og LEAF oppgis med. Batteripakka er 22 kWh som er vesentlig mer enn trillingenes, men mindre enn LEAFs 24 kWh. Vi kjenner ikke til endelig vekt for ZOE, men den blir nok mer enn hundre kilo mindre enn LEAF, skal vi gjette ca 1.400 kg? Likevel, vi tar ikke rekkevidden for god fisk i Norge. La oss være litt optimistiske og anta at den er mellom 100-180 km varierende, med årstid, kjøreforhold og sjåfør. En liten forbedring er det så absolutt.

Renault Zoe«Range OptimiZEr»

Det sies at det følger 60 patenter med ZOE. Klekka ut av Renaults tusenvis av elbilingeniører. Vesentlig for å øke rekkevidden er da tiltakene samla under begrepet «Range OptimiZEr»:

  • Varmepumpe som gir et energibesparende klimaanlegg hvor 1 kW strøm gir 2 kW kjøling eller 3 kW varme.
  • Spesialkonstruerte, energieffektive dekk: Michelin Energy E-V.
  • Høyere utnyttelse av regenerativ bremsing (motorbrems for å føre strøm tilbake til batteriene)

«Kameleonlader»

Dette er en riktig artig sak. ZOE kommer med en kraftig og avansert lader ombord. Renault har sjøl satt navnet «Caméléon charger» på den for å uttrykke at du kan lade på forskjellige strømstyrker:

  • 3 kW (16A enfase) = ca. 9 timer
  • 22 kW (32A trefase) = ca. 1 time
  • 43 kW (63A trefase) = ca. 30 minutter

Noe vi absolutt har venta på. En fleksibel løsning hvor investeringene i infrastruktur heller ikke blir så dyr som for CHAdeMO. F.eks. vil en 32A trefase være rimelig å sette opp – og sannelig parkerer vi elbilen ofte for 1 time av gangen. Kontakttyper blir Schuko for lavest fart og Mennekes for de andre, vil vi gjette?

Stash

Renault ZoeR-link introduseres. Et 7» touch screen lesebrett, navigasjon og tilkoblingstjenester mellom fører og bil. Gir muligheter for forhåndsprogrammering av lading, kupétemperatur, kjøreruter, finne info om ladestasjoner m.m. Apper leveres fra Renault. Tipper det etterhvert blir mulig for andre å komme med snadder der.

Sannelig kan de fortelle at det er luftrenser og teflonbelagte seter som gjør reingjøring enklere. 9% av bilen er lagd av resirkulert plast.

Positiv respons

Kjapp kikk på nettet viser at ZOE får en god mottakelse:

Compared to a Leaf which looks uninspired, the Zoe is fresh and inviting. It’s smaller, it’s Yaris-sized, but with a cuter look,..

Til og med TopGear er litt svake for ZOE og uttrykker en begeistring på deres helt spesielle måte:

Of course if you want the most rational small car you’ll still buy a petrol or diesel supermini. But the Zoe lets people express a green commitment without being too punished, either by the car or the finances.

It really is decent-looking. Inside, the cabin avoids the usual matt-black automotive codes, and brings you to a head-space of zen-like pastel wellbeing.

Til slutt viser TopGear at de har skjønt hvilken nytte elbilen tross alt kan gi:

And as to the range, well of course, even if you manage 100 miles at a charge, you’d still not call this a car for long journeys. But then most brand-new £14k superminis are bought by two-car households, so when they need a big trip they’d simply take the other car.

Priser og leveranse

Renault Zoe og JessenI Europa er det allerede mulig å reservere ZOE, med levering planlagt fra november 2012. Produksjonen blir på kjempefabrikken i Flins, Frankrike. Kommer i 3 versjoner Life, Zen og Intens. Samt 5 farger hvorav 2 er hvite.

Vi har kikka på den europeiske prisinga. Forstår vi det rett, vil den i Frankrike koste €20.700 + batterileie på €79 pr. måned. En engelsk pris på England £18.650 bekrefter dette. Noe som vil være før insentiver trekkes fra, men skal være inkludert lokal merverdiavgift. Med dagens valutakurser har ZOE en kostnad i Norge uten mva på ca 140.000 kr. I tillegg kommer det batterileie, inkl omfattende veihjelp også ved tomme batterier, som for 36 måneder, 12.500 km/år, prises til ca 700 kr pr måned.

Vi tror ikke på prisen blir fullt så lav i Norge. Blant annet må Renault installere en nordisk klimapakke (kjenner ikke innholdet) i bilene som skal hit. Skal vi gjette, tror vi at prisen i 2014 vil ligge på 169.900 kr + månedlig batterileie. Vi har blitt fortalt at det ikke blir en opsjon i Norge å kjøpe ut batteriene. Det blir batterileie over hele Europa. Noe som absolutt bør være interessant for dem som er redd for levetid og økonomisk risiko tilknytta elbilbatterier. Så sant Renault tilbyr en clean deal.

På bildet ovenfor ser vi en strålende Bernt G. Jessen, mannen som har skapt i-MiEV-suksessen i Norge. Han skal også ta hånd om Renault ZOE. Rart han smiler bredt?

EVangelisten

Ingen ringere enn den store EVangelisten Carlos Ghosn kjørte en ZOE inn på scenen i Geneve for å presentere den. Det kan du se i videoen nedenfor. Finnes det noen som gjør mer for elbil – mannen som først var ute med Nissan LEAF, og nå sørger for at det strømmer ut elbiler fra Renault? Nei, det er nesten så vi burde ha lagd en t-skjorte med Ghosn på.