Hopp til innhold

Ombygde Rivian-modeller vokter savannene: Elbiler bidrar til å redde dyr i Afrika

I SAFARI-LAND: Som lyd- og utslippsfri kan firehjulstrekkeren Rivian R1T bevege seg stille rundt de ville dyrene, som her er representert ved en langlemmet, enslig sjiraff. Foto: MWCT

Ved foten av Kilimanjaro i Kenya ligger Chyulu Hills. Det siste halvåret har flere elektriske kjøretøy fra Rivian patruljert området med stor suksess.

Har du fått med deg den amerikanske elbilprodusenten Rivian?

Du har kanskje sett et par av bilene deres i TV-dokumentarserien «Long Way Up», som kan strømmes på Apple+.

Der kjører den kjente skuespilleren Ewan McGregor og makkeren hans to elektriske LiveWire-motorsykler fra Harley-Davidson fra tuppen av Sør-Amerika og hele veien opp til Los Angeles.

Følgebilene var også elektriske, og merket var Rivian. Den vanvittige reisen, med minimalt av lademuligheter underveis, fant sted i 2019 – og både motorsyklene og følgebilene var på det tidspunktet prototyper.

FIKK KJØRT SEG: Turen tok hundre dager og de elektriske bilene fra Rivian kjørte gjennom tretten land på turen oppover.

Men i disse dager er Rivian ute og gjør nytte for seg langt utenfor allfarvei igjen, denne gangen på et nytt kontinent, så les videre.

Skal beskytte økosystemene

Pilotprosjektet mellom Maasai Wilderness Conservation Trust (MWCT) og den amerikanske elbilbilprodusenten Rivian ble annonsert i en pressemelding allerede i oktober.

Der sier Luca Belpietro, grunnlegger og administrerende direktør i MWTC, som jobber for å beskytte økosystemene i Øst-Afrika følgende:

«Vi er svært begeistret for dette samarbeidet med Rivian, gitt deres intense fokus på å adressere planetens klimakrise og bevaring av kritisk, biologisk mangfold.»

Det geografiske området i Vest-Afrika er også hjemmet til masai-folket.

EKTE OFFROADER: Her er to Rivian R1T avbildet. Så langt har de fått tre, men det skal bli flere. Vi vet ikke om denne masaien jobber som sjåfør eller «fotomodell», men trolig litt som begge deler, for det kommer mange turister hit. Foto: MWCT

Heftige elbiler

Rivian R1T heter elbilene som er nå kjører rundt på savannen, eller som amerikanerne selv skriver: A truck built for whatever you call a road.

Ford F-150 Lightning:

Kommer til Norge

Men så er det heller ikke småtterier som står på CV-en til denne elbilen, for den kan:

Modellen byr på 847 hestekrefter, og har denne svensken regnet riktig, greier bilen 0-100 på 3,3 sekunder.

OFF THE GRID: Rivian er kjent for å lage elektriske pickuper, varebiler og SUV-er. Men akkurat disse skal kjøre i ødemarken, der det ikke finnes noen infrastruktur til lading.

Skal avdekke krypjakt

Under tittelen MWCT Goes Electric på nettsiden står det hvilket viktig bevaringsarbeid bilene skal utføre – og det på en mest mulig effektiv og miljøvennlig måte.

R1T-ene skal patruljere markene på jakt etter krypskyttere og hjelpe skogvokterne med en rekke ulike operasjoner.

STARTSKUDDET FOR EL? Bilene fra Rivian er blant ytterst få elektriske kjøretøy på det afrikanske kontinent. De lades opp ved hjelp av solceller. Foto: MWCT

Vi sendte en e-post til Belpietro for å høre hvordan det gikk med pilotprosjektet etter seks måneder, og svaret var at det blomstrer.

– Vårt voksende forhold, og pilotprosjektarbeid med Rivian, fører allerede til flere måter å samarbeide på. Dette inkluderer mer kjøretøy- og personellstøtte fra Rivian, noe som har økt diskusjonen rundt et bevaringsarbeid i regionen som kan få en enda mer varig innvirkning.

Elbilforeningens budskap på TEDx Talk sendt med pushvarsel til 38 millioner:

– Kan det gjøres her, så kan det gjøres over alt

– Har dere fanget flere snikskyttere enn før med de nye elbilene?

– Vi deltar ikke i militære aksjoner mot bevæpnede snikskyttere. Arbeidet vårt her er basert på avsløring – og i involvering av urbefolkningen rundt ikke å drepe dyreliv for å skaffe seg mat.

Ombygget safari-elbil

Så langt har tre av fire R1T ankommet Kenya og er i full drift.

De har i tillegg fått en ny, helelektrisk safaribil som er ombygget for å kunne fungere både av og på veinettet i Kenya.

– Dette er den aller første Rivian-bilen med rattet på høyre side – en åpen, åtteseters spesialbygget safaribil til vårt behov for regenererende turisme, forteller Belpietro til elbil.no.

SPESIALBYGGET TURISTBIL: Denne bilen kan frakte åtte personer. Taket skygger for den sterke solen som står rett opp på himmelen på disse breddegrader. Rattet er, som seg hør og bør i Kenya, på høyre side av bilen. Foto: MWCT

Og i løpet av de kommende månedene vil ytterligere høyrestyrte kjøretøyer, samt ny og oppdatert ladeinfrastruktur, innlemmes i MWCT-drift.

Skal samarbeide om elektriske varebiler:

Mercedes + Rivian= SANT

Sparer store summer

Belpietro kaller pilotprosjektet en suksess.

– Tenk deg hvordan en Land Rover fungerer med sin stempelmotor, overføringskasse, girkasse, fram- og bakaksel, differensial … det er mange bevegelige deler som trenger smøring og sløser energi.

En Rivian, derimot, har fire motorer, en på hvert hjul. Her er det ingen bevegelige deler og minimalt behov for smøring.

– Vi regner med at vi sparer to dollar per kjørte kilometer fordi vi ikke lenger må bruke penger på drivstoff, olje og reparasjoner. Og sist, men ikke minst, lades bilene opp av solceller, sier Belpietro.

Elon Musk om elektrifisering:

– Vi kan skaffe ren energi til en større sivilisasjon enn jorda

Og solskinn er aldeles gratis. Forurensingen i sårbar natur er dermed nede på null.

STORSLÅTT: Tenk å jobbe her, med mektige Kilimanjaro i det fjerne. Eller vent litt … det kan komme en løve ut av buskaset hvert sekund. Foto: MWCT

Løver med radiosendere

– Hvordan har disse elbilene hjulpet dere i arbeidet, rent konkret?

– Nylig satte vi de stillegående Rivian-kjøretøyene inn i arbeidet med å radiomerke løver. Vi fikk satt halsbånd på tre stykker, noe som er viktig for å minske konflikter mellom mennesker og ville dyr.

Dette hjelper MWCT med å beskytte andre rovdyr og dyrebestander.

– Det gjør det mulig å informere gjeterne om tilstedeværelsen av løver, sier Belpietro.

KONGEN OG DRONNINGEN: Tallet på løver har stupt fra 100.000 individer for ti år siden til dagens rundt 14.000, ifølge nettsiden til MWCT. Foto: MWCT

Masaiene har blant annet store flokker med geiter og kveg som beiter nær Kenyas sørlige grense mot Tanzania. 

Landskapet i Chyulu Hills er på nesten 4000 kvadratkilometer og fungerer som en grønn «bro». Denne binder sammen to av Kenyas viktigste økosystem: The Greater Tsavo og Amboseli.

Noen ganger kan det begynne å brenne, og da sørger de nye bilene for nullutslippstransport for masai-brannmenn, ifølge Belpietro.

– En av R1T-ene har spesialtilpasset utstyr for å slukke branner – med eget vannforsyningssystem og slange. Nok en gang et godt eksempel på unike fordeler en elbil kan gi i bevaringsarbeid, sier han.

George Soros (91) inn i Rivian:

Investorlegende tar kjempejafs av elbilselskap

Hollywood-stjerne i styret

I styret til MWCT sitter ingen ringere enn skuespiller Edward Norton, her er hele teamet presentert.

Hollywood-stjernen ble kjent med arbeidet til MWCT da han besteg Kilimanjaro i år 2000. Hans egen far er nemlig en kjent naturverner i USA, og Edward den yngre ble imponert over det han så i Kenya.

Her er for øvrig et intervju med vennene Edward Norton og nettopp Luca Belpietro.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også