Aston Martin Rapide E

James Bond går omsider elektrisk, 55 år etter at 007s forhold til Aston Martin startet. Her snakker vi elektrisk sportsbil.

Denne elbilen blir garantert ikke for folk flest. Bare 155 eksemplarer skal lages, og stykkprisen blir rundt 2,5 millioner kroner. Aston Martin har utviklet den rene elbilen i samarbeid med Williams Advanced Engineering (WAE).

Et antall justeringer har blant annet bidratt til at luftmotstanden på elbilen skal være åtte prosent lavere enn på fossildrevne utgaver.

Den produksjonsklare utgaven fikk sin debut på bilutstillingen Auto Shanghai i april 2019. Tekniske data avslører at det er lagt stor vekt på ytelser, med toppeffekt nord for 600 hestekrefter og dreiemoment på voksne 950 Nm fra to bakmonterte elmotorer.

Batteripakken er ikke større enn 65 kWh brutto, i en lettvektsbatterikasse bestående av karbonfiber og kevlar. Totalt 5600 battericeller av den sylindriske 18650-typen (kjent fra Tesla). Batteripakken er plassert der V12-motor, girkasse og drivstofftank er plassert i den fossile utgaven.

0-100 skal ta «under 4» og ladespenning skal kopiere Porsche (800V). Under optimale omstendigheter skal dette kunne gi en ladefart på opp mot 500 km/t, og Aston Martin lover også at 800V-systemet skal gi radikalt bedre temperaturstyring enn ved normalspenning (400V).

Rapide E skal produseres på Aston Martins St. Athan-fabrikk, som skal være merkets «Home of Electrification», og de første bilene utlevers i fjerde kvartal 2019.