Byton M-Byte

En lang rekke nordmenn har skrevet seg på interessentlista, og i 2021 skal den helelektriske SUV-en M-Byte endelig komme til Norge.

Byton skal produseres i Kina, men framholdes som et globalt produkt med utvikling over – og inspirasjon fra – hele verden.

Bilen har tilsvarende størrelse som Audi e-tron 50/55 quattro, og er dermed litt mindre enn Tesla Model X. Faktiske ytre mål for M-Byte er 4,87 i lengden, 1,97 i bredden og 1,66 i høyden. Samtidig skal bagasjerommet sluke 550 liter, slik at familievennligheten skal være på plass.

Så langt har vi ikke fått bekreftet om det blir mulighet for taklast og tilhengerfeste, men vi sørget for å understreke dette ønsket da vi møtte Bytons representanter under bilutstillingen i Frankfurt høsten 2019.

M-Byte kommer med to forskjellige batteripakker, enten 72 eller 95 kilowattimer (kWh). Så langt vi har fått bekreftet viser begge tall til netto tilgjengelig kapasitet til kjøring.

Basisutgaven med bakhjulsdrift og batteripakke på 72 kWh skal få en rekkevidde på 360 kilometer etter WLTP-syklusen, og en startpris i Europa på 45.000 euro (før avgifter). Med bakhjulsdrift er motorytelsen 200 kW / 272 hk, mens samlet effekt med firehjulsdrift blir 300 kW / 408 hk.

Den lengste teoretiske rekkevidden får utgaven med bakhjulsdrift og største batteri; 460 kilometer. Velger man firehjulsdrift, reduseres tallet til 435. Raskeste akselerasjonstid 0-100 er 5,5 sekunder (AWD), mens bakhjulsdrift (RWD) øker tiden med to sekunder.

Toppfart er uansett 190 km/t, mens matchvekten varierer mellom 2.315 og 2.600 kilo avhengig av størrelse på batteripakke og valg av firehjulsdrift.

Byton legger opp til maks ladefart på 150 kW (CCS) for den største batteripakken, som skal gi ladetid på 35 minutter fra 0-80 prosent. For den minste batteripakken er makseffekten 120 kW. Vi registrerer at disse valgene for ladefart er helt like som for Audis e-tron-modeller.

Senhøsten 2019 ble det kjent at Byton hadde inngått en partneravtale med Hedin Automotive med tanke på distribusjon og oppfølging på det norske markedet.