Fiat 500e

Nye Fiat 500e overgikk forventningene til batterikapasitet med god margin.

Etter det vi har fått opplyst baseres modellen, som skal introduseres på markedet i løpet av tredje kvartal 2020, på en ny og dedikert elbilplattform.

Spekulasjonene i forkant av 2020-utgaven av Genève-utstillingen, der bilen skulle ha fått sin verdenspremiere, gikk på en rekkevidde på rundt 200 kilometer. Altså i samme område som Honda e og Mini Cooper SE.

De spekulasjonene overgikk Fiat glatt, og presenterte en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer.
Og maks 400 kilometer i byen. 500e får dessuten en såkalt «Sherpa Mode», som skal hjelpe til med å sikre nødvendig rekkevidde. Trolig er denne tilsvarende allerede kjente Eco-modi for å spare strøm.

Batteripakken skal lagre 42 kilowattimer (kWh), men det er foreløpig uklart om dette er et netto- eller bruttotall. Maks CCS-hurtigladehastighet er oppgitt til 85 kW, mens ombordladeren kan ta imot maks 11 kW (400V/16A).

Gjenvunnet plast, som Fiat sier er plukket opp fra havet, skal brukes på nytt i bilens interiør. For første gang får 500-modellen mulighet til en viss selvkjøring, nærmere bestemt «level 2».

Fiat har dessuten lagt til en varsellyd for lave hastigheter som skal lyde som musikk: «Det er lyden av den italienske kreative ånden», hevder produsenten selv.

500e blir, som bildene viser, en av svært få elbiler som blir tilgjengelig som cabriolet. Fiat har forøvrig også lagt seg på den nye industristandarden, nemlig elektronisk forhåndsbestilling, mot 500 euro (refunderbart).