ID.4 / ID.4x (Volkswagen)

Den andre elbilen i ID-rekken skal fri til norske familier med firehjulsdrift, mulighet for taklast og tilhengervekt på 1.600 kilo.

Under bilutstillingen i Frankfurt høsten 2019 ble det klart at ID.3 ikke ville bli typegodkjent for taklast, ei heller for å trekke tilhenger. For å komme interessenter som måtte bli skuffet av dette i møte, annonserte Volkswagen Norges representanter at neste bil i ID-familien ville dekke begge behov.

Og det er den bilen det er snakk om her, og SUV-en/crossoveren i mellomklassen ser ut til å bli svært norgesvennlig. ID.4 virker å bli litt større enn dagens fossile Tiguan-modell, som igjen bør gi en dugelig familiebil. Foreløpig tyder mye på at tilhengervekt blir 1.600 kilo, og WLTP-rekkevidde rundt 400 kilometer virker sannsynlig.

Alt tyder på at SUV-en som skal lanseres i løpet av første halvår 2020 vil få navnet ID.4 eller ID.4x, avhengig av framdriftsform (bak- eller firehjulsdrift). Med firehjulsdrift vil systemeffekten være 225 kW, hvorav 75 kW (140 Nm) på forakselen og 150 kW (310 Nm) bak.

Alt tyder på at det er batteripakken med 82 kilowattimer (kWh) brutto som finner veien til ID.4. Av de 82 skal 77 kWh være tilgjengelig til kjøring.

Hurtigladefarten skal være fra 125-150 kW via lynladere (avhengig av batteripakke), som i beste fall bør gi ladetider ned mot 30 minutter.

Foreløpig er den kun vist i kamuflasjefarger, akkurat som opplegget var for ID.3, men alt tyder på at SUV-en vil se omtrent lik ut i produksjonsversjon.