Volkswagen ID.4 / ID.4X

Den andre elbilen i ID-rekken skal fri til norske familier med firehjulsdrift, mulighet for taklast og tilhengervekt på 1.600 kilo.

Under bilutstillingen i Frankfurt høsten 2019 ble det klart at ID.3 ikke ville bli typegodkjent for taklast, ei heller for å trekke tilhenger.  For å komme interessenter som måtte bli skuffet av dette i møte, annonserte Volkswagen Norges representanter at neste bil i ID-familien ville dekke begge behov.

De første bilene som kommer til Norge, vil være spesialutgaver med mye utstyr – kalt ID4.1st og ID.4 1st Max. Lanseringen følger altså samme filosofi som for ID.3.

ID.4 blir litt større enn dagens fossile Tiguan-modell, som igjen bør gi en dugelig familiebil. ID.4 er 4,58 meter lang, 1,85 meter bred og 1,63 meter høy, og er med det litt mindre enn slektningen Skoda Enyaq. Også bakerst, der Enyaq har 42 liter ekstra i bagasjerommet (totalt 585).

Tilhengervekten skal være 1.600 kilo, og maksimal WLTP-rekkevidde er oppgitt til 520 kilometer.

SUV-en, som kommer på veien i løpet av vinteren 2020/2021, vil få navnet ID.4 eller ID.4X avhengig av framdriftsform (bak- eller firehjulsdrift). Med firehjulsdrift vil systemeffekten være 225 kW, hvorav 75 kW (140 Nm) på forakselen og 150 kW (310 Nm) bak. Firehjulsdrift kommer trolig først sent i 2021.

Det er batteripakken med 82 kilowattimer (kWh) brutto som først finner veien til ID.4. Av de 82 skal 77 kWh være tilgjengelig til kjøring. ID.4 kommer altså i første runde med bakhjulsdrift, og da er motoreffekten 150 kW.

Hurtigladefarten skal være fra 125-150 kW via lynladere (avhengig av batteripakke), som i beste fall bør gi ladetider ned mot 30 minutter.