Kia EV6

Her er Kias nye mellomklasse-SUV. EV6 har inntil 51 mils rekkevidde, 800 volts ladesystem, hengervekt på 1600 kilo og plass til opptil 572 liter bagasje.

EV6 er første bil fra Kia som bygges på den nye elbilplattformen til Hyundai og Kia, E-GMP, og viser Kias fokus på elektrifisering basert på merkets nye slagord «Movement that inspires». EV6 er den første av i alt 11 nye elbiler fram mot 2026. Sju av dem vil bygges på den nye E-GMP-plattformen, som gir bedre plass i kupeen. Fire nye elbiler skal baseres på eksisterende modeller. EV6 er basert på Kias nye designfilosofi «Opposites United», som henter inspirasjon fra kontrastene i naturen og menneskeheten.

Til tross for kompakte utvendige mål (den er 468 cm lang, 188 cm bred og 155 cm høy) , sørger akselavstanden på 290 cm for at det er like god plass i kupeen som i mange større SUV-er.

EV6 har fleksible interiørpakker og mye oppbevaringsplass, inkludert 520 liter (VDA) i bagasjerommet uten at baksetet legges ned. Med baksetet nede, øker kapasiteten til rundt 1300 liter.

Bilen har også bagasjerom foran (frunk) med ytterligere 52 liter oppbevaringsplass i modeller med bakhjulsdrift og 20 liter i modeller med firehjulsdrift.

Kia legger seg på en bærekraftig linje – setene er tynne og lette og kledd i materialer som er laget av resirkulert plast – som tilsvarer 111 plastflasker.

EV6 kommer i flere utstyrsvarianter, og med to ulike batteripakker på 77,4 kWt og 58,0 kWt.

  • EV6 GT-Line er tilgjengelig både med stort og lite batteri, mens EV6 GT bare blir tilgjengelig med den største batteripakken på 77,4 kWt.
  • EV6 med bakhjulstrekk og batteripakke på 77,4 kWt har rekkevidde på mer enn 510 km på én lading ved blandet kjøring (WLTP).
  • EV6 med firehjulsdrift har maksimalt dreiemoment på 605 Nm og kan akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 5,2 sekunder.
  • Med batteripakken på 77,4 kWt og 2wd driver en elektrisk motor på 168 kW (229 hk) bakhjulene, og varianten med 4WD har to elektriske motorer på til sammen 239 kW (325 hk) som drifter for- og bakhjul.
  • EV6 med 58,0 kWt batteripakke kan akselerere fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder, og modellen med firehjulsdrift har maksimalt dreiemoment på 605 Nm.
  • Batteripakken på 58,0 kWt med 2WD har en elektrisk motor på 125 kW som driver bakhjulene, og med firehjulsdrift har den to elektriske motorer på til sammen 173 kW (235 hk) som drifter for- og bakhjul.

På samme måte som sin bror, IONIQ 5, kan EV6 kan lades med 800 og 400 V, uten behov for ekstra komponenter eller adaptere.

Bilen kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter for alle varianter, og for versjonen med batteripakken på 77,4 kWh og 2WD kan lading i 4,5 minutter gi 100 km rekkevidde.

Bilens ladesystem har en integrert ladekontrollenhet (ICCU) som gjør den mer fleksibel enn tidligere elbiler. ICCU har også en ny vehicle-to-load-funksjon (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet. V2L-funksjonen støtter opptil 3,6 kW, slik at den for eksempel kan drive en 55-tommers TV og et klimaanlegg samtidig i mer enn 24 timer. Systemet kan også brukes til å lade en annen elbil.

Når batterinivået er mer enn 35 prosent, kan EV6 trekke tilhenger på opptil 1600 kg.

Når dette kombineres med V2L-funksjonen, kan EV6-eiere ta med seg alt de trenger for et utendørs eventyr sammen med venner og familie – helt utslippsfritt.

Kia opplyser at bilen skal være klar til sommeren. Da kan norske kunder kunne få bil allerede til høsten. Noen priser er ikke er ikke klare, men denne bilen baserer seg på Hyundai Ioniq 5, som har en startpris på 499.000 kroner. Det bør være en riktig indikator.