Mini Cooper S E

Helelektrisk Mini debuterer på Frankfurt-utstillingen i september 2019, og går i produksjon to måneder senere.

Bitene er hentet fra BMW i3, inkludert 11 kW ombordlader (400V/16A, 3-fas), men det ble ikke plass til den nye batteripakken (42,2 kWh) fra modellen som lyder etternavnet 120Ah.

Foreløpige indikasjoner tyder på 32,6 kilowattimer (kWh) brutto, som kan tyde på i underkant av 30 kWh til kjøring. Dette skal igjen gi en offisiell rekkevidde oppunder 200 kilometer.

Elmotoren er hentet fra den mer sportslig orienterte utgaven i3s, for ekstra futt. Toppeffekten her er 181 hestekrefter (135 kW).

Det er åpenbart at det er lagt jobb i at helelektrisk Mini skal ta med seg kjøreglede-DNA fra 60 års modellhistorie, og matchvekten skal ikke være høyere enn 1.350 kilo.

Importøren åpnet for forhåndsbestillinger i april, og produksjonen skal altså starte i november 2019 – på Mini-fabrikken i Oxford, England.