Mini Cooper S E

Den første helelektriske Minien debuterte på Frankfurt-utstillingen høsten 2019, og kommer til Norge i første halvår 2020.

Bitene er hentet fra BMW i3, inkludert 11 kW ombordlader (400V/16A, 3-fas), men det ble ikke plass til den nye batteripakken (42,2 kWh) fra modellen som lyder etternavnet 120Ah.

Batteripakken lagrer 32,6 kilowattimer (kWh) brutto, som kan tyde på i underkant av 30 kWh tilgjengelig til kjøring. Dette skal igjen gi WLTP-rekkevidde på 232 kilometer.

Elmotoren er hentet fra den mer sportslig orienterte utgaven i3s, for ekstra futt. Toppeffekten her er 181 hestekrefter (135 kW). Det er åpenbart at det er lagt jobb i at helelektrisk Mini skal ta med seg kjøreglede-DNA fra 60 års modellhistorie, og matchvekten skal ikke være høyere enn 1.350 kilo.

Den kommer kun med tre dører, og er praktisk talt lik fossilt drevne utgaver – rent bortsett fra at den 1,8 centimeter høyere. Dette er gjort av hensyn til bakkeklaring.

Helelektrisk Mini koster fra 259.900 kroner, og importøren åpnet for forhåndsbestillinger i april 2019. Produksjonen av den helelektriske utgaven skjer på Mini-fabrikken i Oxford, England.